Czym kierujesz się przy wyborze produktów i usług? Jakością, zaufaniem do marki, a może opinią osób, które są dla Ciebie autorytetem w danej dziedzinie? Jak się okazuje, wiele osób ufa rekomendacjom zewnętrznym znacznie bardziej niż tym, które tworzone są przez marki. Szczególnie jeśli te opinie odnaleźć możemy w sieci, a za wszystkim stoi… influencer. Kto to taki? Spotkaliście się kiedyś ze zwrotem „influencer marketing”? Jakie korzyści płyną ze współpracy z nim? Między innymi o tym jest nasz kolejny wpis!
Z pewnością termin influencer marketingu nie jest Wam zupełnie obcy. To działania firmy podejmowane dla celów marketingowych we współpracy z influencerem. Czyli osobą, która ma znaczący wpływ na inne jednostki i podejmowane przez nie decyzje, na przykład zakupowe. Influencerzy działają w Internecie, w mediach społecznościowych, na blogach i są ściśle związani z konkretną tematyką: sportem, zdrowiem, modą, a także wnętrzami! Co sprawia, że influencer ma magiczną moc wpływania na innych ludzi? Stoi za tym jego rozpoznawalność, często posiadanie blisko miliona fanów – w przypadku gwiazd, celebrytów, sportowców, choć wystarczy dziesięć tysięcy użytkowników obserwujących profil, by zyskać miano influencera. Sam termin istnieje w Polsce zaledwie od pięciu lat, co widać po analizach Google Trends przedstawionych w raporcie firmy Newspoint.
Jak wiadomo, Internet to kopalnia informacji, nowości, pomysłów, wiedzy… i można tak długo. Wszystko to tworzą ludzie dla ludzi. Użytkownicy Internetu wykorzystują jego potencjał nie tylko do komunikacji, ale w celach sprzedażowych, pokazania się z nowym produktem, w nowym miejscu. Influencerzy dzięki swoim zasięgom są w stanie efektywnie promować daną usługę czy produkt, a nic tak nie przekonuje, jak rekomendacja „znanej twarzy”. I tutaj pojawia się szansa dla marek i reklamodawców, którzy decydując się na współpracę z influencerem, mają możliwość dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, szczególnie tych, którzy za pośrednictwem influencera wpisują się w grupę docelową firmy.
Podjęcie współpracy z influencerem może przynieść firmie wiele korzyści. Warto się do tego przygotować i podjąć dobrze przemyślane kroki – jak w przypadku każdego działania marketingowego, jednak efekt może naprawdę zaskoczyć. Co influencerzy mogą zyskać tak wyjątkowego dla firmy?
Ostateczny wynik współpracy zależy od wielu czynników, pewne jest jednak, że influencerzy to zupełnie nowy kierunek działań marketingowych i stwarzający możliwości, jakich dotąd firmy nie miały. Może okazać się szansą także dla branży wnętrzarskiej.
„Influencer marketing to przyszłość komunikacji marek, dlatego tak ważny jest jego pomiar”.
Robert Stalmach, CEO Newspoint Sp. z o.o.
Zdecydowanie współpracę z influencerami można zmierzyć, dlatego wiele firm się na nią decyduje. Istnieje kilka przydatnych narzędzi, które ułatwiają sprawdzenie skuteczności kampanii prowadzonych we współpracy z influencerami, między innymi: Google Analitics, brand 24, sentiOne, Google Tag Manager – wszystkie te narzędzia, które monitorują, skąd pochodzi ruch na stronie internetowej, statystyki, wzmianki o firmie, trwające kampanie online itd. Jednak, co ważne, nie wystarczy mieć włączonych narzędzi. Trzeba stale je monitorować i analizować. Ciągły pomiar efektów to warunek obligatoryjny.
W branży wnętrzarskiej liczba nawiązywanych kontaktów i współprac jest znacznie mniejsza niż w przypadku branży modowej czy kosmetycznej. Mamy też wrażenie, że mniej nagłaśniana – rzadko kiedy zdarza się tak, że influencer jest „twarzą” marki, czy produktu. Kiedy przyjrzymy się tego typu działaniom w branży wnętrzarskiej, zauważymy, że firmy znacznie chętniej współpracują z osobami o wyrobionym nazwisku i znającymi się na wnętrzach. Przy okazji targów czy innych wydarzeń możemy obserwować aktywności kierowane tylko do tej grupy odbiorców. Pytanie – czy to się przekłada na zyski dla firmy? Powiemy wprost – to zależy, co i w jakim budżecie jest promowane. Dzięki influencerowi więcej realnych klientów znajdzie dodatek do domu jak wazon czy świeczka niż nowa sofa albo stół. A za tym wszystkim stoi po prostu budżet klienta.
Czy warto współpracować z blogerami i influencerami? Nie ma to jednoznacznej odpowiedzi – wszystko zależy, jakiego efektu się spodziewamy. Najważniejsze, żeby zrobić dobry research i nawiązać współpracę z osobą, która ma świetny, dwustronny kontakt ze swoimi obserwującymi.
Wydawać by się mogło, że „znana twarz” reklamująca nasz produkt nie jest niczym nowym. Jednak we współpracy z influencerem nie chodzi tylko o reklamę. Sposób, w jaki przedstawi naszą markę, ma ogromny wpływ nie tylko na sprzedaż, ale i wizerunek marki. Warto podejmować współpracę z wpływowymi osobami, jednak pamiętajmy, by dokonać odpowiedniego wyboru, dobrze zweryfikować jakość i częstotliwość wstawianych postów, interakcji, przyrost liczby obserwujących na przestrzeni pół roku, a w kolejnym etapie – skuteczność podjętych działań.
Zobacz również: Grupa docelowa: określ, kim są Twoi klienci, żeby więcej zarabiać I Jak budować wizerunek marki?