Plac Zwycięstwa 2, 90-365 Łódź
marka jak budowac wizerunek (2)

Jak budować wizerunek marki?

Co jakiś czas dostajemy zapytania z prośbą o ofertę na „wykreowanie wizerunku” – w zasadzie to sformułowanie jest tak szerokie, że może zawierać absolutnie każdą aktywność związaną z komunikacją na różnych obszarach od media relations, po event managment, a kończąc na influencer marketingu. W takim razie co trzeba zrobić, żeby wykreować wizerunek firmy?

Zacznijmy od podstaw. Czym właściwie jest kreowanie wizerunku? Na pewno powstało wiele definicji, jednak my oprzemy się na naszym doświadczeniu. Wizerunek to sposób, w jaki dana marka i jej produkty są odbierane. Możemy mieć od samego początku znaczący wpływ na to, jak postrzega nas odbiorca. Podstawą jest stworzenie fundamentów, które pozwolą komunikować o marce i jej produktach. Dążymy do tego, żeby inni zaczęli nas postrzegać tak, jak tego chcemy. Fundamenty to słowo klucz. W kreowaniu wizerunku marki wszystko powinno być zaplanowane, spójne i regularne!

BrandBook marki

Bez tego w zasadzie trudno jest zrobić kolejny krok. Brandbook, czyli księga znaku, a co za tym idzie dopracowana identyfikacja wizualna. Zawiera wszelkie wytyczne w zakresie wyglądu opakowania, materiałów POS, strony czy social mediów. Musimy mieć ładne „opakowanie” – nie tylko produktów, czy usług, ale też samej firmy. Klienci, media – wszyscy kupują obrazem. Warto pokusić się o współpracę z zespołem grafików, którzy mają doświadczenie w danej branży – wiedzą, jakie są trendy, ale też znają Twojego klienta. Rola grafika jest nieoceniona przy tworzeniu każdego elementu graficznego związanego z Twoją marką – między Wami musi być totalne porozumienie, inaczej zamiast fajnych efektów Wasza współpraca będzie wyglądała jak spacer po poligonie.

Strona internetowa

To jest temat rzeka. Mogłoby się wydawać, że przecież w XXI wieku jest to konieczność. I tu możemy Was zadziwić, ale u ponad 80% naszych klientów był (czasem nadal jest) problem. Tu nie chodzi o budżet, ale zrozumienie zasadności. Posiadanie strony jest kluczowe z wielu, wielu powodów. Po pierwsze często jest pierwszym miejscem, w którym klient spotyka się z Twoją marką. Strona to Twoje portfolio. Możesz na niej pokazać markę według swojego pomysłu. Nikt Ci nic nie narzuca, możesz dopracować komunikację i ofertę pod każdym względem.

Po drugie żyjemy w dobie, kiedy treści prowadzą między sobą regularną wojnę, a tak naprawdę to ich twórcy. SEO to słowo klucz. Dobrze zrobiona strona może wpłynąć na Waszą widoczność w sieci. Po trzecie – brak strony wygląda bardzo nieprofesjonalnie. Musisz budować zaufanie do swoich produktów czy usług. Zostaw klientom i mediom jak najwięcej miejsc, w których mogą Cię znaleźć. Świetnym rozwiązaniem są też konta na Facebooku/Instagramie/Twitterze/Pintereście/Youtube. A i to nie jest oczywiste i znów nasi klienci nie zawsze je zakładają.

Treści w procesie budowania marki

Treści mają związek również ze stroną internetową. Jest wiele narzędzi dostępnych na rynku, które pozwolą ci ją zbudować. Jednym z pomysłów mogą być odpowiedzi na najczęstsze pytania potencjalnych klientów i użytkowników, tu pomoże Google – zacznij wpisywać frazę i zobaczysz, jakie pojawią się propozycje. Dzisiaj strona internetowa to już nie tylko ładne zdjęcia, ale też treści. Na stronie głównej zamieść najważniejsze informacje o Twojej marce i produktach. Masz tylko kilka sekund, żeby Twój potencjalny klient zainteresował się tym, co mu proponujesz.

Treści to też katalogi, ulotki, teczki i materiały prasowe. Warto postawić na blog – bądź ekspertem w swojej dziedzinie i podziel się w przystępny sposób swoją wiedzą. Co jest ważne? Autentyczność, już dawno odeszliśmy od sloganów reklamowych. Pamiętaj, że to Ty jesteś najlepszym ambasadorem marki i to Twoim zadaniem jest pilnowanie wszystkich przekazów, a zwłaszcza tych, które wychodzą bezpośrednio od marki.

Zdjęcia produktów z branży wnętrz

Kolejny ważny i niestety nieco zapomniany obszar w działalności firmy to zdjęcia produktów. Klient kupuje obrazem. Ja, Ty, każdy. Jeśli nie zrobisz dobrych zdjęć swojego produktu, to żadne sonety na jego temat nie pomogą – nie obroni się. Jeśli masz produkt – pamiętaj o zdjęciach packshotowych, to tak zwane fotografie produktowe, na białym tle – chętnie wykorzystywane również przez media do przeglądów butikowych.

Byłoby rewelacyjnie, gdyby powstała cała sesja zdjęciowa z oferowanymi produktami – strona z takim materiałem wygląda znacznie lepiej. Kolejny raz możesz się zdziwić, ale dla 90% naszych klientów zdjęcia są niewdzięcznym tematem. Tutaj faktycznie pojawia się problem związany z kosztem – bo tych zdjęć potrzeba zawsze dużo, a sesje wypadałoby robić z pojawieniem się każdorazowo nowego produktu. Z drugiej jednak strony jest to inwestycja, która się zwróci.

Spójność w budowaniu marki wnętrzarskiej

Och, spójność to moje ulubione słowo. Od dawna na każdym spotkaniu, w każdej mojej prezentacji musi paść, jednak nie bez powodu. Wszystkie elementy powinny być ze sobą spójne – pod względem kolorystyki, czcionki, innych elementów graficznych, zdjęć czy treści. Jeśli chcesz zacząć budować swój wizerunek, to spójność jest kluczem. Dlatego tak ważne są decyzje, które podejmujesz na samym początku, bo one przekładają się na Twoje kolejne działania. Tworzenie materiałów marketingowych jak choćby katalogi, to wiele nieprzespanych nocy. A trzeba jeszcze wybrać długopis, notatnik, kubek i dziesiątki innych gadżetów. Na początku czeka cię znacznie więcej pracy, ale jeśli dobrze ją wykonasz, to później masz już dosłownie z górki.

Budowanie relacji z klientem

W budowaniu relacji z klientem świetnie sprawdzi się zasada – traktuj innych tak, jak chcesz być potraktowany. Czyli? Nie ściemniaj, nie koloryzuj, nie przeinaczaj, nie ubarwiaj. Mów wprost. Konkretnie. W procesie sprzedażowym podkategoria „rekomendacje” jest dosyć wysoko. Jeśli potraktujesz klienta właściwie, to jest duża szansa, że przyprowadzi Ci kolejnych. Jeśli będziesz wobec niego nie fair – gwarantuję, że on już zadba, żeby nowi do Ciebie nie trafili. Ta komunikacja z klientem jest procesem, który tyczy się wielu obszarów – od pierwszego kontaktu z naszym doradcą, po przygotowanie dla niego paczki do wysyłki. Kończąc w zasadzie na wystawieniu opinii.

Social Media

Portale społecznościowe są świetnym miejscem do budowania relacji z klientem, jest wiele przykładów prowadzenia przez marki komunikacji w taki sposób, że klienci ich wręcz kochają. Nie brakuje też działań, które pogrążyły istnienie kilku brandów. Na co więc postawić? Tak jak napisałam wcześniej: na autentyczność! Produkt stworzyli ludzie i to powinien być dla Ciebie kierunek. Odpowiedz sobie też na pytanie, o czym Ty czytasz na innych stronach? Może czegoś tam brakuje i Ty masz na to pomysł?

Media

Wizerunek marki to też Twoje relacje z mediami, nie ma co ukrywać – na przestrzeni lat rynek mediów w Polsce mocno się zmienił, ale są jeszcze tytuły, które są cenione przez czytelników. Warto zacząć budować relacje również z nimi. Opracować strategię komunikacji, w tym również harmonogram treści. O tym, jak współpracować z mediami, przeczytacie w naszym poprzednim wpisie.

Strategia w budowaniu wizerunku marki

Powinnam napisać o tym na samej górze, ale akurat tu celowo umieściłam ją na końcu, żeby było Wam łatwiej. Wierzę, że czytając każdy z tych akapitów, mieliście chwilę na przeanalizowanie treści pod kątem swojej marki. Strategia zbiera to w całość, spina klamrą. To nic innego jak plan Waszego działania: wizja, cele, aktywności, jakie chcecie podjąć oraz harmonogram działań. Na ten temat już wkrótce powstanie osobny artykuł.

Chcę podkreślić, że strategia jest niezwykle ważna i może od niej w znacznej mierze zależeć powodzenie działań budujących wizerunek marki. Praca nad kreowaniem tego wizerunku właściwie się nie kończy, jednak korzyści, jakie przynosi, są nie do przecenienia. Pamiętajcie, że zawsze można poprosić o pomoc specjalistę, który pomoże w ułożeniu działań w odpowiedni plan. Trzymam kciuki za Twoją markę i jej wizerunek, powodzenia!


Zobacz również: Jak wybrać agencję PR? I Wyspecjalizowana firma profesjonalistów: czy jesteśmy agencją butikową?