Plac Zwycięstwa 2, 90-365 Łódź
Jak-budować-wizerunek-marki-PLN-DESIGN-GROUP

Jak budować wizerunek marki?

Co jakiś czas dostajemy zapytania z prośbą o ofertę na „wykreowanie wizerunku” – w zasadzie to sformułowanie jest tak szerokie, że może zawierać absolutnie każdą aktywność związaną z komunikacją na różnych obszarach od media relations, po event managment, a kończąc na infuencer marketingu. W takim razie co trzeba zrobić, żeby wykreować wizerunek naszej firmy?

Zacznijmy od podstaw. Czym właściwie jest kreowanie wizerunku? Na pewno powstało wiele definicji, jednak my oprzemy się na naszym doświadczeniu. Wizerunek to sposób jak dana marka, czy jej produkty są postrzegane. Możemy mieć od samego początku znaczący wpływ na to jak postrzega nas odbiorca. Podstawą jest stworzenie pewnych fundamentów, które pozwolą nam komunikować o nas samych, aby doprowadzić do efektu, że to inni zaczynają nas postrzegać tak jak tego byśmy chcieli. Fundamenty to słowo klucz. Tu wszystko powinno być zaplanowane, spójne i regularne!

BrandBook marki

Bez tego w zasadzie trudno jest zrobić kolejny krok – opakowania, materiały POS, www, czy social media. Musimy mieć ładne „opakowanie” – nie tylko naszych produktów, czy usług, ale też samej firmy. Klienci, media, wszyscy kupują obrazem. Warto pokusić się o współpracę z zespołem grafików, którzy mają doświadczenie w Twojej branży – wiedzą, jakie są trendy, ale też znają Twojego Klienta. Rola grafika jest nieoceniona przy tworzeniu każdego elementu graficznego związanego z Twoją marką – między Wami musi być totalne porozumienie, inaczej zamiast fajnych efektów Wasza współpraca będzie wyglądała jak spacer po poligonie.

WWW

To jest temat rzeka. Dziwne, prawda? Mogłoby się wydawać, że przecież w XXI wieku to jest „must”. I tu możemy Was zadziwić, ale przeliczając na szybko – u ponad 80% naszych Klientów był/ czasem nadal jest – problem. Tu nie chodzi o budżet, ale zrozumienie zasadności. Posiadanie www jest kluczowe z wielu, wielu powodów. Po pierwsze – to jest Twoje portfolio, Twoja oferta. TUTAJ MOŻESZ POKAZAĆ MARKĘ WG SWOJEGO POMYSŁU. Nikt ci nic nie narzuca, można dopracować to pod każdym względem. Po drugie – żyjemy w dobie gdzie treści między sobą prowadzą regularną wojnę, a tak naprawdę to ich twórcy. SEO – słowo klucz. Dobrze zrobiona strona może wpłynąć na Waszą widoczność w sieci. Po trzecie – brak strony www wygląda totalnie nieprofesjonalnie. Musisz budować zaufanie do swoich produktów, czy usług. Klienci, czy media muszą Cię przecież jakoś znaleźć. I tu miejsce na kolejny szok – nie wszyscy mają konto na FACEBOOKU/ INSTAGRAMIE/ TWITTERZE/ PINTEREŚCIE/ YOUTUBE.

Treści

To ma związek również ze stroną WWW. Jest wiele narzędzi dostępnych na rynku, które pozwolą ci zbudować stronę www w oparciu o najczęstsze pytania, a chyba najprostszym może być Google – zacznij wpisywać frazę i zobaczysz, jakie pojawią się propozycje. Dzisiaj strona www to już nie tylko ładne zdjęcia, ale też treści. Na stronie głównej zamieść najważniejsze informacje o Twojej marce i produktach. Masz tylko kilka sekund, żeby Twój potencjalny Klient zainteresował się tym co mu proponujesz. Warto postawić na bloga – bądź ekspertem w swojej dziedzinie i podziel się w PRZYSTĘPNY sposób swoją wiedzą. Tak naprawdę treści to nie tylko www, ale też katalogi, ulotki, teczki i materiały prasowe. Na co postawić? Na autentyczność, już dawno odeszliśmy od sloganów reklamowych. Pamiętaj, że to Ty jesteś najlepszym ambasadorem marki i to Twoim zadaniem jest pilnowanie wszystkich przekazów, a zwłaszcza tych, które wychodzą bezpośrednio od marki.

Zdjęcia

Kolejny ważny i NIESTETY nieco zapomniany obszar w działalności firmy. Powtórzę się – Klient kupuje obrazem. Ja, Ty, KAŻDY. Jeśli nie zrobisz dobrych zdjęć swojego produktu to choćbyś tworzył sonety na jego temat – nie obroni się. Jeśli masz produkt – pamiętaj o zdjęciach packshotowych tzw. produktowe, na białym tle – chętnie wykorzystywane również przez media do przeglądów butikowych. Byłoby rewelacyjnie, gdybyś realizował jeszcze sesje zdjęciowe ze swoimi produktami – umówmy się strona www z takim materiałem wygląda znacznie lepiej. Kolejny raz możesz się zdziwić, ale u 90% naszych Klientów zdjęcia to temat dla nich niewdzięczny. Tutaj faktycznie pojawia się problem związany z kosztem – bo tych zdjęć potrzeba zawsze dużo, a sesje wypadałoby robić z pojawieniem się każdorazowo nowego produktu. Z drugiej jednak strony jest to inwestycja, która nam się zwróci.

Spójność

Och to jest moje ulubione słowo. Od dawien, dawna wszystkich nim katuje. Na każdym spotkaniu, w każdej prezentacji. Wszystkie elementy powinny być ze sobą spójne – pod względem kolorystyki, czcionki, innych elementów graficznych, zdjęć, czy treści. Jeśli na poważnie chcesz się zabrać za swój wizerunek to spójność jest słowem kluczem. Dlatego tak ważne są decyzje, które podejmujesz na samym początku, bo one przekładają się na Twoje kolejne działania. Tworzenie materiałów marketingowych jak np. katalogi to w działach marketingu WIELE nieprzespanych nocy. A tu trzeba jeszcze wybrać długopis, notatnik, kubek i dziesiątki innych gadżetów. Na początku czeka cię znacznie więcej pracy, ale jeśli dobrze ją wykonasz to później masz już dosłownie z górki.

Relacje z Klientem

Tu świetnie sprawdzi się zasada – traktuj innych, tak jakbyś chciał być sam potraktowany. Czyli? Nie ściemniaj, nie koloryzuj, nie przeinaczaj, nie ubarwiaj. Mów wprost. Konkretnie. W procesie sprzedażowym podkategoria „rekomendacje” są dosyć wysoko. Jeśli potraktujesz Klienta właściwie to jest duża szansa, że on ci przyprowadzi kolejnych. Jeśli będziesz wobec niego nie fair – tu ci gwarantuję, że on już zadba, żeby nowi do Ciebie nie trafili. Ta komunikacja z klientem jest procesem, który tyczy się wielu obszarów – od pierwszego kontaktu z naszym doradcą, po przygotowanie dla niego paczki do wysyłki. Kończąc w zasadzie na wystawieniu opinii.

Social Media

Portale społecznościowe są świetnym miejscem do budowania relacji z Klientem, jest wiele przykładów gdzie marki prowadzą komunikację w takim sposób, że Klienci ich wręcz kochają. Jest też wiele przykładów, że pewne działania pogrążyły istnienie kilku brandów. Na co więc postawić? Tak jak napisałam wcześniej na autentyczność! Produkt stworzyli ludzie i to powinien być dla Ciebie kierunek. Odpowiedz sobie też na pytanie O CZYM TY CZYTASZ NA INNYCH STRONACH? Może czegoś tam brakuje i Ty masz na to pomysł?

Media

Wizerunek to też Twoje relacje z mediami, nie ma co ukrywać – na przestrzeni lat rynek mediowy w Polsce mocno się zmienił, ale są jeszcze tytuły, które są cenione przez czytelników. Warto zacząć budować relacje również z nimi. Opracować strategię komunikacji, w tym również harmonogram treści. O tym jak współpracować z mediami przeczytacie w naszym poprzedni wpisie (a dokładnie TUTAJ).

Strategia

Powinnam napisać o tym na samej górze, ale akurat tu celowo umieściłam ją na końcu, żeby było Wam łatwiej. Wierzę, że czytając każdy z tych akapitów mieliście chwilę na przeanalizowanie pod kątem swojej marki. Wracając jednak do samej strategii. To nic innego jak plan Waszego działania. Wasza wizja, cele, aktywności, jakie chcecie podjąć oraz harmonogram działań. Na ten temat już wkrótce powstanie osobny artykuł.

Magda Skibka