Q&A, czyli co musisz wiedzieć o Public Relations, naszej ofercie współpracy, a także ofercie szkoleń i konsultacji. To zbiór pytań, z jakimi spotykamy się najczęściej podczas spotkań, a także w trakcie współpracy z naszymi Klientami.
Doradztwo strategiczne
Co dokładnie oznacza usługa „Doradztwo strategiczne" realizowana przez agencję PR?
Nasze działania strategiczne obejmują wszystko, co dotyczy Twojej marki i wizerunku. Wydarzenia – targi, festiwale, spotkania dla architektów, konkursy, www, katalogi, broszury i kampanie reklamowe w mediach… to nasza praca. Od załatwiania formalności po kwestie logistyczne. Mówiąc w skrócie – wszystkie maile, które trafiają do działu marketingu w Twojej firmie – powinny być przekierowane do nas, a my wrócimy do Ciebie z odpowiednimi rekomendacjami.
Czy tylko doradzacie, czy też realizujecie?
Doradzamy, ale możemy również realizować. Jednak to dzieje się tylko w przypadku współpracy długofalowej.
Czy macie doświadczenie w tworzeniu strategii dla marek?
Oczywiście. Przy każdej długofalowej współpracy, zaczynamy od przygotowania strategii. Jest ona dla nas i naszych Klientów podstawowym dokumentem, który wyznacza kierunek działań. Dzięki temu nie musimy martwić się m.in. o spójność wizerunku firmy. Tworzymy strategie marek, komunikacji, social media, czy współpracy z architektami również dla firm, z którymi nie współpracujemy na stałe.
Komu doradzaliście strategicznie?
Możesz zajrzeć do naszej zakładki „Case Study”. Tam znajdziesz kilka naszych opisanych projektów m.in. dla AQForm, czy LUXRAD. Z tymi markami pracujemy już ponad 7 lat! Nie wszystkie nasze współprace znajdziesz na naszej stronie — niektóre z nich na prośbę naszych Klientów nie są pokazywane.
Współpraca z PLN Design Group
W czym specjalizuje się agencja public relations PLN Design Group?
Jesteśmy ekspertami w komunikacji marek: wnętrzarskich, architektonicznych oraz design. Mamy trzy filary działalności:
Stała współpraca. Zajmujemy się doradztwem strategicznym oraz budową wizerunku marki, a więc realizujemy działania Public Relations z naciskiem na relacje z mediami. Prowadzimy również zadania marketingowe.
Szkolenia oraz konsultacje stacjonarne i online. Zakres tematyczny organizowanych przez nas spotkań dla firm oraz architektów i projektantów to komunikacja i wizerunek, w tym budowa marki osobistej oraz relacje z mediami.
Szkolenia, strategia i konsultacje „marka-architekt”. Są to usługi dedykowane producentom oraz przedstawicielem showroom’ów i salonów sprzedaży, którzy chcą zbudować lub poprawić swoje dotychczasowe relacje z architektami.
Jakiego rodzaju usługi świadczy agencja PR PLN Design Group?
Specjalizujemy się przede wszystkim w działaniach Public Relations, czyli odpowiadamy za wizerunek i komunikację marek. Naszą mocną stroną są również relacje z mediami i doradztwa strategiczne. Więcej o naszych usługach możesz przeczytać w zakładce „oferta”.
Czym zajmuje się agencja public relations?
W naszym przypadku – obszar działań wychodzi szeroko poza PR – to też marketing oraz doradztwo strategiczne. W praktyce oznacza to, że przejmujemy obowiązki związane z wizerunkiem marki – zajmujemy się relacjami z mediami, wizerunkiem marki w internecie (m.in. poprzez współpracę z blogerami) oraz dbamy o to, jak inni postrzegają markę i jej produkty. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, omówienie części naszych projektów znajdziesz w zakładce case study.
Po co mi agencja PR?
Zacznij od pytania, czy naprawdę jej potrzebujesz. Najgorszym powodem, dla nawiązania współpracy z agencją PR jest stwierdzenie: „bo moja konkurencja ma agencję”. Nie! Współpraca z agencją PR to mnóstwo korzyści dla Twojej marki, ale to Ty musisz rozumieć, co mogą przynieść profesjonalne działania wizerunkowe dla Twojej firmy. A później zadecydować o swojej gotowości na ich podjęcie – czy masz odpowiedni budżet, materiały (przede wszystkim zdjęcia), a jeśli nie, to czy przyjmiesz nasze rekomendacje. Jako agencja jesteśmy Twoim partnerem, a nie wrogiem. Wszystko, co proponujemy, ma na celu wpłynąć pozytywnie na to, jak postrzegają Cię klienci i partnerzy biznesowi.
Co wyróżnia agencję PR PLN Design Group na tle konkurencji?
Skupiając się na konkretnym obszarze tematycznym (architektura, wnętrza, design), mamy najlepsze rozpoznanie branży. Rozumiemy Twój biznes i wiemy, co się dzieje u Twojej konkurencji.
Jaki jest zakres obowiązków w prowadzeniu przez agencję PR usługi Media Relations?
Nasze obowiązki w zakresie prowadzenia media relations obejmują kilka etapów.
- Na etapie strategii opracowujemy harmonogram informacji prasowych na cały kwartał.
- W każdym miesiącu planujemy określoną ilość materiałów, jaką chcemy wysłać do mediów (dbamy o to, żeby ich NIE SPAMOWAĆ).
- Na potrzeby klienta tworzona jest spersonalizowana lista prasowa mediów w całej Polsce (prasa oraz internet).
- Po otrzymaniu odpowiedzi na nasze pytania (tzw. wsadu) przystępujemy do tworzenia materiału prasowego.
- KAŻDY materiał akceptuje klient.
- Po akceptacji następuje wysyłka materiału do wybranych mediów.
- Na kilka dni po wysyłce rozpoczynamy follow-up po mediach z pełną weryfikacją informacji czy materiał zostanie opublikowany, pytamy też, czy dziennikarze potrzebują unikatowych treści.
- Bardzo często podczas follow-up’u otrzymujemy informację o planach redakcyjnych na następny miesiąc (potrzeba komentarza/wypowiedzi/przesłanie zdjęć).
- Monitorujemy efekty naszej pracy wraz z narzędziem do monitorowania treści w mediach tradycyjnych oraz na portalach internetowych.
- Jesteśmy biurem prasowym – nie tylko tworzymy materiały prasowe, ale też podpowiadamy ciekawe tematy, zagadnienia dziennikarzom.
Czemu nie agencja PR z Warszawy?
Och, tu na pewno na to nie odpowiemy. Po prostu nasze narzędzia do SEO pokazały, że jest to popularna fraza, więc warto ją wykorzystać. A tak serio, tym pytaniem chcemy pokazać, że korzystamy z zaawansowanych narzędzi pozwalających tworzyć nam treści e-PR i na potrzeby portali internetowych, z którymi współpracujemy.
Po jakim czasie można spodziewać się efektów z działań prowadzonych przez agencję PR?
Każdy z obszarów PR rządzi się swoimi prawami. Wszystko też zależy od kilku czynników, a hasłem przewodnim jest tu „tempo”:
- tempo akceptacji strategii, harmonogramów informacji i materiałów prasowych.
- tempo w komunikacji klient-agencja PR.
Jak widać, dużo zależy od obu stron. Wpływ na nasze efekty mają też czynniki zewnętrze.
Jeśli chodzi o marketing – niektóre efekty mamy praktycznie od ręki jak np. artykuły sponsorowane w mediach. A co w przypadku PR? PR jest obszarem, który wymusza cierpliwość – to nie są działania „od ręki”. Ok, publikacje w mediach (zwłaszcza w internecie) możemy zobaczyć prawie od razu, ale pamiętaj, że public relations to nie tylko media relations! PR to długotrwały proces budowania wizerunku marki w wybranych grupach docelowych. Warto o tym pamiętać, nawiązując współpracę z agencją.
Czy można ustalić KPI we współpracy z agencją PR?
Nie. Dlatego, że pracujemy nad jakościowymi materiałami, a nie ich ilością. Naszym celem z klientem jest współpraca, która trwa długo: 2, 3 czy 5 lat, a nie kilka miesięcy. Nam również zależy na wynikach i zadowoleniu ze strony naszych klientów.
Za co Klient płaci miesięczne fee agencji PR?
Za stałą obsługę w zakresie, o którym mówi umowa. Możesz mieć pewność, że stawka została wyliczona z poszanowaniem tak oczekiwań klientów, jak i naszych potrzeb. Na nasze fee składa się również: wynagrodzenie naszych pracowników, okresowe premie, ZUS i cała gama podatków, a jeśli już wchodzimy w takie szczegóły, to także nasze miesięczne koszty utrzymania: paliwo (trzeba się przecież spotykać!), czynsz za biuro (home office jest ok, ale lubimy pracować razem), abonament telefoniczno-internetowy (warto być w stałym kontakcie). Tak szczegółowo opisaliśmy tę kwestię, bo czasem klienci pytają: „czy możemy negocjować”. Czasem możemy, ale dla nas ważna jest również rentowność projektu. Klient płaci przede wszystkim za nasze doświadczenie, wiedze, wsparcie i wyłączność (nie pracujemy z konkurencją firmy!) oraz nasz czas.
Na jak długo podpisuje się umowę z agencją PR?
Minimum na sześć miesięcy – wynika to z tego, że wdrożenie w dany projekt zajmuje nam około trzech miesięcy, w tym czasie realizujemy już pierwsze działania zgodnie z umową, ale trudno mówić wtedy o widocznych wynikach. Sześć miesięcy to dobry czas na wzajemne poznanie się i nabranie zaufania.
Jak się rozlicza agencja PR?
Rozliczając się w naszej agencji, bazujemy na fee miesięcznym. Nie rozliczamy się procentowo od sprzedaży, kwartalnie, ryczałtowo… po prostu płacisz nam co miesiąc stałą stawkę zgodnie z podpisaną umową.
Ile kosztuje współpraca z agencją PR?
Można tu posłużyć się ulubioną odpowiedzią filozofów: „to zależy”. Wyceniamy współpracę na podstawie:
- zakresu obowiązków,
- wielkości i zakresu projektu,
- czasu trwania umowy.
Współpraca z agencją PR to przede wszystkim inwestycja. Długofalowa inwestycja w wizerunek Twojej firmy, jej relacje z otoczeniem i widoczność w mediach. A to podstawa, zwłaszcza w tak wymagającej branży, jak wnętrzarska.
Możemy natomiast zapewnić, że stawka jest rzetelnie wyliczona i konieczna dla prawidłowego funkcjonowania naszej agencji PR. A nasze prawidłowe działanie, to Twój sukces.
Czy są ukryte koszty współpracy z agencją PR?
Nie. Nasze umowy jasno precyzują koszty dodatkowe jak np. kampanie reklamowe, koszt produkcji wydruków, artykuły sponsorowane w mediach czy koszt organizacji eventu. Nic się nie dzieje poza klientem i nie dopuszczamy sytuacji, że o jakimkolwiek koszcie dowiesz się dopiero w momencie otrzymania faktury VAT.
Czy agencja PR pracuje całą dobę?
Nie. Pracujemy od 9 do 17.00. Po tej godzinie tylko w sprawach pilnych jesteśmy z naszymi klientami w kontakcie – najczęściej telefonicznym. Piątki mamy wolne!
Konsultacje
Dla kogo są nasze konsultacje?
- Dla projektantów i architektów wnętrz.
- Dla osób prowadzących swoją markę (branża wnętrzarska).
- Dla osób odpowiedzialnych w firmie za komunikację.
- Dla właścicieli salonów i showroomów.
- Dla osób, które zawodowo chcą związać się z branżą wnętrzarską.
Jakie tematy poruszamy podczas naszych konsultacji?
Wszystkie związane z komunikacją i wizerunkiem marki. Rozmawiamy o Waszej stronie www, social media, ale przede wszystkim o tym, jak macie komunikować o swojej marce i jak możecie dotrzeć do Waszych potencjalnych Klientów.
Jak konsultacje wyglądają w praktyce?
Dostajecie od nas prosty brief do wypełnienia (wypisujecie zagadnienia, które Was interesują). Na jego podstawie tworzymy dla Was NASZE rekomendacje i podczas spotkania omawiamy je, dzieląc się przy tym naszym know-how i sprawdzonymi tipami. Minimum teorii, maksimum praktyki. Takie jest nasze motto.
Konsultacje - Jak? Kiedy? Gdzie? Ile?
- Spotykamy się 1:1, czyli w konsultacjach bierzecie udział tylko Wy i Wasza marka.
- Termin ustalamy indywidualnie.
- Spotykamy się online (aplikacja Google Meet).
- Konsultacje mogą trwać 90 lub 180 minut.
Jesteś zainteresowana? Napisz na szkolenia@plndesigngroup.pl i wspólnie ustalimy termin!
Jakie wybrać konsultacje – 90 czy 180 minut?
Wszystko zależy od tematu, który mamy omówić. Jeśli jest to zaledwie kilka pytań, gdzie odpowiedzi mają pozwolić ci zrobić kolejny krok, to wystarczy spotkanie 90 minut. Natomiast jeśli potrzebujesz większego wsparcia i chciałabyś omówić temat social media, www, czy swoich relacji z mediami — spotkajmy się na dłużej!
Co mi dają takie konsultacje?
Będziesz wiedziała „co dalej”. Celem konsultacji prowadzonych przez Magdę jest wskazanie Ci najlepszego rozwiązania, zainspirowania. Jeśli nie wiesz, co i jak publikować np. na Social Media — dostaniesz kilka konkretnych pomysłów. Chcesz pokazać swoją realizację w mediach? Powiemy Ci krok po kroku, co powinnaś zrobić. To tylko kilka przykładów.
Masz więcej pytań? Napisz do nas na adres szkolenia@plndesigngroup.pl.
Czy na konsultacja możemy też omówić Social Media?
Tak! Przed konsultacjami dostaniesz ode mnie brief z pytaniami. Na podstawie Twoich odpowiedzi i naszej analizy przygotujemy dla Ciebie dedykowane rekomendacje!
Co to jest „Audyt Social Media”?
Prowadzisz swoje kanały Social Media, ale nie wiesz, czy robisz to dobrze? A może już czujesz, że coś warto poprawić, ale nie masz wiedzy i pomysłu? Audyt Social Media jest dla Ciebie. Przygotuję analizę Twoich kanałów oraz dedykowane rekomendacje ze wskazówkami!
Mentoring
Dla kogo jest mentoring?
Mentoring to usługa, skierowana do architektów i projektantów wnętrz/ domów/ obiektów usługowych, a także dla osób interesujących się wnętrzami i chcących zaistnieć w tym obszarze, które chcą zbudować bądź zmienić wizerunek, zaprojektować komunikację dla swojej marki, a także przeanalizować to, co zostało zrealizowane do tej pory.
Kiedy konsultacje a kiedy mentoring?
Masz kilka pytań i potrzebujesz weryfikacji, czy robisz coś dobrze? Potrzebujesz wsparcia w pojedynczym temacie, aby zrobić krok do przodu? W tym przypadku konsultacje to usługa dla Ciebie. Masz do wyboru te trwające 90 minut, jak i 180 minut.
Twoim celem jest zbudowanie wizerunku, który przyciągnie klientów oraz zaprojektowanie komunikacji dla Twojej marki? Potrzebujesz mojego wsparcia, abyśmy razem nad tym usiedli i przeanalizowali krok po kroku Twoją markę? Wybierz mentoring. Jednak jeśli nadal czujesz, że nie do końca wiesz, która z opcji będzie dla Ciebie odpowiednia – napisz do mnie na adres szkolenia@plndesigngroup.pl bądź zadzwoń: 515 260 529.
Co ze mną zostanie po skończeniu mentoringu?
Moim celem jest, abyś w trakcie współpracy ze mną, opracowała swoją strategię marki i komunikacji PR, a także znała narzędzia, które ułatwią Ci współpracę z mediami, tworzenie treści w internecie m.in. na Twoją stronę www, media społecznościowe, czy do podcastu. Dzielę się wskazówkami, opartymi na moim doświadczeniu. Wszystko to, to wiedza i dokumenty, które zostają z Tobą.
Czy przed rozpoczęciem mentoringu muszę mieć sprecyzowany cel?
To, co niezbędne to chęć do pracy nad swoim wizerunkiem! Nie musisz mieć do końca sprecyzowanych celi – wyznaczymy je wspólnie.
Szkolenia
Czy organizujecie szkolenie indywidualne np. ze współpracy z mediami?
Tak! Jeśli nie chcesz brać udziału w szkoleniu grupowym, a zależy Ci na bardzo indywidualnym podejściu — napisz maila na adres szkolenia@plndesigngroup.pl – ustalimy wszystkie szczegóły!
Czy szkolenia mogą odbywać się online?
Tak! Korzystamy ze sprawdzonej aplikacji Google Meet.
O czym jest szkolenie z budowy marki osobistej?
Szkolenie „Budowa marki osobistej” to 4 godziny praktycznej wiedzy na temat świadomego zarządzania własnym wizerunkiem. Naszym celem jest wytłumaczenie jak krok po kroku zaplanować własną strategię budowania marki. Duża część spotkania będzie opierała się na praktycznych wskazówkach jak na przykład omówieniu narzędzi m.in. sesje zdjęciowe, www, social media i content marketing.
Szkolenie Magdy w showroomie/ podczas eventu firmy
Czy prowadzicie szkolenia dla architektów na zlecenie innych firm?
Jasne! Jeśli organizujesz event dla architektów oraz projektantów i potrzebujesz wartości dodanej, to nasze szkolenia z zakresu PR świetnie się sprawdzą. Przygotowujemy indywidualny plan szkolenia w zależności od długości trwania spotkania, czy liczby uczestników. Napisz na szkolenia@plndesigngroup.pl, a przygotujemy kompleksową ofertę!
Jaki jest koszt Waszych szkoleń dla architektów?
Jeśli mówimy o szkoleniach organizowanych przez firmy dla architektów np. podczas eventów wewnętrznych, czy innych wydarzeń towarzyszących to cena uzależniona jest od kilku czynników:
- lokalizacja szkolenia
- ilość uczestników
- długość szkolenia
- temat szkolenia
Do tego typu usług podchodzimy indywidualnie przy wycenie, dlatego zachęcamy do kontaktu: szkolenia@plndesigngroup.pl!
Ile trwa takie szkolenie dla architektów zorganizowane przez firmę?
Z naszym programem szkolenia możemy dostosować się do Twojego planu wydarzenia. Prowadziliśmy szkolenia trwające zarówno 30 minut, jak i półtorej godziny, a nawet dłużej.
Napisz do nas wiadomość, a chętnie doprecyzujemy więcej szczegółów: szkolenia@plndesigngroup.pl!
Czy szkolenie może odbyć się w siedzibie firmy?
Tak! Realizujemy szkolenia niezależnie od miejsca wydarzenia. Bez ograniczeń dojedziemy w każde miejsce w Polsce!
Współpraca marka – architekt
Co dokładnie oferujecie w ramach usługi "marka-architekt"?
Mamy tu kilka możliwości:
Szkolenie całodniowe w siedzibie firmy na temat współpracy z architektami: jak robić to dobrze, jakich błędów nie popełniać, jak wygląda praca architekta, jaki architekt jest Twoim Klientem, jakie narzędzia musisz mieć – zaczynając współpracę z architektami.
Audyt Twoich dotychczasowych działań oraz tych realizowanych po naszym szkoleniu: jeśli masz potrzebę, żeby ktoś spojrzał na Twoje działania i aktywności podjęte z myślą o architektach jak np. eventy, katalogi, strona www, gadżety to bardzo chętnie przeanalizujemy te elementy. Dodatkowo możemy spotkać się ponownie po kilku miesiącach i omówić efekty wprowadzonych przez Ciebie zmian, a będące następstwem naszego szkolenia.
Strategia działań skierowana do architektów: jeśli chcesz, aby Twoje działania przyniosły efekt – muszą być zaplanowane, spójne i prowadzone regularnie, a przede wszystkim muszą mieć odniesienie w strategii, która będzie stanowić drogowskaz dla Ciebie.
Doradztwo/ konsultacje: jeśli potrzebujesz doraźnego wsparcia, są jakieś pojedyncze obszary, które potrzebujesz skonsultować – to ta forma współpracy będzie dla Ciebie idealna. Przykład? Nie wiesz, czy wprowadzone przez Ciebie zmiany na stronie www są odpowiednie pod kątem architektów lub zastanawiasz się, czy brać udział jako wystawca w jednym z wydarzeń branżowych.
Kto prowadzi szkolenie "marka-architekt"?
Szkolenie prowadzi duet: Magda Skibka & Hanna Pietras. Magda posiada ponad 16-letnie doświadczenie strategiczne w obszarach związanych z komunikacją i wizerunkiem, a Hania od ponad 11 lat prowadzi swoją pracownię architektoniczną.
Połączenie doświadczenia Magdy i Hani daje Ci kompleksowe podejście do tematu współpracy z architektami: strategiczne i operacyjne. Na rynku nie ma drugiego takiego duetu i drugiej takiej oferty. Nasze szkolenia powstają w oparciu o nasze doświadczenia oraz naszej grupy focusowej (86 architektów), która odpowiedziała na szereg naszych pytań będących częścią merytoryczną szkolenia.
Kto inny może lepiej pomóc w budowaniu relacji z architektami niż architektka, do której drzwi każdego dnia pukają przedstawiciele firm i PR Manager, której codziennością są działania komunikacyjne i praca z architektami…
Czy tworzycie strategie współpracy z architektami?
Jakie macie doświadczenie we współpracy z architektami?
Od blisko 15 lat Magda Skibka zajmuje się ścisłą współpracą z architektami. Ma ku temu kilka obszarów:
- szkolenia i konsultacje.
- projekty prowadzone w imieniu Klientów.
- stała współpraca PR z architektami i projektantami wnętrz.
Co więcej, z powodzeniem realizujemy strategie współpracy z architektami, które przygotowaliśmy dla Klientów agencji PLN Design Group. Przykładem jednej z takich współprac, która została doceniona przez branżę PR i za którą otrzymaliśmy nagrodę PR WINGS – jest nasza współpraca z marką AQForm.
Dla kogo jest szkolenia "Jak współpracować z architektami?"
Szkolenie jest dedykowane dla firm, które:
- chcą rozpocząć współpracę z architektami i projektantami wnętrz.
- współpracują architektami i projektantami wnętrz, ALE chcą przyjrzeć się z bliska czy te działania są dobrze prowadzone LUB potrzebują wsparcia w zwiększeniu ich efektywności.
Public Relations
Co to jest Media Relations?
Media relations, czyli relacje z mediami, to jedno z kluczowych narzędzi PR. To podstawa naszej pracy i coś, nad czym pracujemy już od lat. Budujemy relacje z dziennikarzami prasowymi oraz online, dzięki czemu mamy rozwinięty kanał komunikacji o firmie, produkcie czy usłudze. Z jednej strony to my dostarczamy mediom treści, aranżujemy wywiady, przygotowujemy wypowiedzi, a z drugiej – jeśli dziennikarz potrzebuje konkretnego materiału (tekstu czy zdjęcia) – kontaktuje się z nami. Rozróżniamy następujące materiały:
- press statement – oświadczenie prasowe,
- press release – informacja prasowa,
- background release – opracowanie prasowe tematyczne,
- feature release – specjalistyczne informacje.
Media relations to zdecydowanie nasza mocna strona – niektóre relacje z dziennikarzami liczą ponad 13 lat!
Czy każdy komunikat wysłany przez agencję PR publikowany jest w mediach?
Nie. I to jest jedna z różnic między PR a marketingiem. Media, całe szczęście, nie publikują już informacji sprzedażowych i marketingowych jako prasowych czy newsów. Naszym zadaniem jest przygotowanie informacji np. o nowym produkcie w taki sposób, żeby dziennikarz potraktował to jako materiał merytoryczny, który bez problemu może opublikować drukiem lub w internecie.
Pamiętaj, że istnieje możliwość zakupu powierzchni pod dowolne cele w mediach, głównie reklamowe, jednak te działania nie mają nic wspólnego z public relations.
Czy umowa PR gwarantuje rozgłos medialny?
Nie. Umowa, którą podpisujemy, gwarantuje, że będziemy realizować usługi na najwyższym poziomie i z dbałością o interesy Twojej firmy. Na pewno współpraca z naszą agencją PR zwiększy widoczność Twojej marki w mediach, w tym w internecie!
Czy trzeba płacić za publikację materiału w prasie i w internecie?
Niestety, coraz częściej tytuły prasowe i portale internetowe dają nam jasny komunikat – musisz wykupić reklamę, żeby było możliwe opublikowanie Twojego materiału. Oczywiście są tytuły, z którymi mamy bardzo dobre relacje i potrafimy to obejść, ale nie zawsze. Musisz mieć tego świadomość.
Pamiętaj, że agencja PR ma swoją sieć kontaktów z mediami, którą buduje od lat, również pracując z innymi klientami. To powoduje, że bardzo często mamy niższe stawki za kampanię reklamową w mediach, na przykład dzięki wcześniejszej współpracy.
Czy PR to reklama?
Zdecydowanie nie! Jaka jest więc różnica? Za reklamę płacisz wydawnictwu i z założenia ma krótszą żywotność. Efekt widzisz od razu, ale jej cel jest zupełnie inny niż działań PR. Reklama dąży do sprzedaży produktu czy usługi, jest nastawiona na szybki zysk. PR to budowanie relacji i wizerunku, a w tym rozpoznawalności. To długofalowe działania komunikacyjne, które kierowane są do konkretnie ustalonych grup docelowych. I najważniejsze – polegają na tworzeniu dialogu z otoczeniem zewnętrznym i wewnętrznym.