Plac Zwycięstwa 2, 90-365 Łódź

Q&A

Q&A, czyli co powinieneś wiedzieć o PR, Marketingu, Social Media w kontekście współpracy z agencją:

W czym specjalizuje się agencja public relations PLN Design Group?

Jesteśmy ekspertami w komunikacji marek: wnętrzarskich, architektonicznych, budowlanych oraz deweloperskich. Zajmujemy się doradztwem strategicznym i szeroko rozumianym consultingiem oraz budową wizerunku marki, a więc realizujemy działania public relations z naciskiem na relacje z mediami. Prowadzimy również zadania marketingowe.

Jakiego rodzaju usługi świadczy agencja PR PLN Design Group?

O usługach, które znajdziesz w naszej agencji, dowiesz się więcej z oferty, którą specjalnie w tym celu przygotowaliśmy. Znajdziesz tam szczegóły na temat poszczególnych działań, które prowadzimy dla przedsiębiorców.

Czym zajmuje się agencja public relations?

W naszym przypadku – obszar działań wychodzi szeroko poza PR – to też marketing oraz consulting. W praktyce oznacza to, że przejmujemy obowiązki związane z wizerunkiem marki – zajmujemy się relacjami z mediami, wizerunkiem marki w internecie (m.in. poprzez współpracę z blogerami) oraz dbamy o to, jak inni postrzegają markę i jej produkty. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, omówienie części naszych projektów znajdziesz w zakładce case study. Warto też wspomnieć, że czuwamy nad finalnym wyglądem strony internetowej czy materiałów reklamowych, ale zajmujemy się też aktywnościami, w których firma bierze udział, jak wydarzenia, targi, festiwale, kampanie reklamowe czy konkursy.

Po co mi agencja PR?

Zacznij od pytania, czy naprawdę jej potrzebujesz. Najgorszym powodem, dla nawiązania współpracy z agencją PR jest stwierdzenie: „bo moja konkurencja ma agencję”. Nie! Współpraca z agencją PR to mnóstwo korzyści dla Twojej marki, ale to Ty musisz rozumieć, co mogą przynieść profesjonalne działania wizerunkowe dla Twojej firmy. A później zadecydować o swojej gotowości na ich podjęcie – czy masz odpowiedni budżet, materiały (przede wszystkim zdjęcia), a jeśli nie, to czy przyjmiesz nasze rekomendacje. Jako agencja jesteśmy Twoim partnerem, a nie wrogiem. Wszystko, co proponujemy, ma na celu wpłynąć pozytywnie na to, jak postrzegają Cię klienci i partnerzy biznesowi.

Co wyróżnia agencję PR PLN Design Group na tle konkurencji?

Skupiając się na konkretnym obszarze tematycznym (architektura, wnętrza, design), mamy najlepsze rozpoznanie branży. Rozumiemy Twój biznes i wiemy, co się dzieje u Twojej konkurencji. Prowadząc swój własny portal PLNDesign.pl, wiemy jako pierwsi o najważniejszych wydarzeniach ze świata designu.

Jaki jest zakres obowiązków w prowadzeniu przez agencję PR usługi Media Relations?

Nasze obowiązki w zakresie prowadzenia media relations obejmują kilka etapów.

  • Na etapie strategii opracowujemy harmonogram informacji prasowych na cały kwartał.
  • W każdym miesiącu planujemy wysyłać dwie informacje do mediów.
  • Na potrzeby klienta tworzona jest spersonalizowana lista prasowa mediów w całej Polsce (prasa oraz internet).
  • Po otrzymaniu odpowiedzi na nasze pytania (tzw. wsadu) przystępujemy do tworzenia materiału prasowego.
  • KAŻDY materiał akceptuje klient.
  • Po akceptacji następuje wysyłka materiału do wybranych mediów.
  • Na dwa dni po wysyłce rozpoczynamy follow-up po mediach z pełną weryfikacją informacji czy materiał zostanie opublikowany, pytamy też, czy dziennikarze potrzebują unikatowych treści.
  • Bardzo często podczas follow-upu otrzymujemy informację o planach redakcyjnych na następny miesiąc (potrzeba komentarza/wypowiedzi/przesłanie zdjęć).
  • Monitorujemy efekty naszej pracy wraz z narzędziem do monitorowania treści w mediach tradycyjnych oraz na portalach internetowych.

Co dokładnie oznacza usługa „Consulting” realizowana przez agencję PR?

Nasze działania consultingowe obejmują wszystko, co dotyczy Twojej marki i wizerunku. Wydarzenia – targi, festiwale, spotkania dla architektów, konkursy, www, katalogi, broszury i kampanie reklamowe w mediach… to nasza praca. Od załatwiania formalności po kwestie logistyczne. Mówiąc w skrócie – wszystkie maile, które trafiają do działu marketingu w Twojej firmie – powinny być przekierowane do nas, a my wrócimy do Ciebie z odpowiednimi rekomendacjami.

Co to jest Media Relations?

Media relations, czyli relacje z mediami, to jedno z kluczowych narzędzi PR. To podstawa naszej pracy i coś, nad czym pracujemy już od lat. Budujemy relacje z dziennikarzami prasowymi oraz online, dzięki czemu mamy rozwinięty kanał komunikacji o firmie, produkcie czy usłudze. Z jednej strony to my dostarczamy mediom treści, aranżujemy wywiady, przygotowujemy wypowiedzi, a z drugiej – jeśli dziennikarz potrzebuje konkretnego materiału (tekstu czy zdjęcia) – kontaktuje się z nami. Rozróżniamy następujące materiały:

  • press statement – oświadczenie prasowe,
  • press release – informacja prasowa,
  • background release – opracowanie prasowe tematyczne,
  • feature release – specjalistyczne informacje.

Media relations to zdecydowanie nasza mocna strona – niektóre relacje z dziennikarzami liczą ponad 13 lat!

Czy PR to reklama?

Zdecydowanie nie! Jaka jest więc różnica? Za reklamę płacisz wydawnictwu i z założenia ma krótszą żywotność. Efekt widzisz od razu, ale jej cel jest zupełnie inny niż działań PR. Reklama dąży do sprzedaży produktu czy usługi, jest nastawiona na szybki zysk. PR to budowanie relacji i wizerunku, a w tym rozpoznawalności. To długofalowe działania komunikacyjne, które kierowane są do konkretnie ustalonych grup docelowych. I najważniejsze – polegają na tworzeniu dialogu z otoczeniem zewnętrznym i wewnętrznym.

Czy każdy komunikat wysłany przez agencję PR publikowany jest w mediach?

Nie. I to jest jedna z różnic między PR a marketingiem. Media, całe szczęście, nie publikują już informacji sprzedażowych i marketingowych jako prasowych czy newsów. Naszym zadaniem jest przygotowanie informacji np. o nowym produkcie w taki sposób, żeby dziennikarz potraktował to jako materiał merytoryczny, który bez problemu może opublikować drukiem lub w internecie.

Pamiętaj, że istnieje możliwość zakupu powierzchni pod dowolne cele w mediach, głównie reklamowe, jednak te działania nie mają nic wspólnego z public relations.

Czy trzeba płacić za publikację materiału w prasie i w internecie?

Niestety, coraz częściej tytuły prasowe i portale internetowe dają nam jasny komunikat – musisz wykupić reklamę, żeby było możliwe opublikowanie Twojego materiału. Oczywiście są tytuły, z którymi mamy bardzo dobre relacje i potrafimy to obejść, ale nie zawsze. Musisz mieć tego świadomość.

Pamiętaj, że agencja PR ma swoją sieć kontaktów z mediami, którą buduje od lat, również pracując z innymi klientami. To powoduje, że bardzo często mamy niższe stawki za kampanię reklamową w mediach, na przykład dzięki wcześniejszej współpracy.

Ile osób pracuje dla Klienta w agencji PR?

To wszystko zależy od zakresu obowiązków, ale na pewno nie jest to jedna osoba! W naszym zespole każdy specjalizuje się w innym obszarze: content, public relations / media relations, marketing oraz współpraca z architektami. Przykładowo, jeśli interesuje cię obsługa w pełnym wymiarze: PR, marketing i consulting, to zespół podstawowy do obsługi liczy cztery osoby!

Czy prowadzicie szkolenia dla architektów na zlecenie innych firm?

Jasne! Jeśli organizujesz event dla architektów oraz projektantów i potrzebujesz wartości dodanej, to nasze szkolenia z zakresu PR świetnie się sprawdzą. Przygotowujemy indywidualny plan szkolenia w zależności od długości trwania spotkania, czy liczby uczestników. Napisz na szkolenia@plndesigngroup.pl, a przygotujemy kompleksową ofertę!

Czemu nie agencja PR z Warszawy?

Och, tu na pewno na to nie odpowiemy. Po prostu nasze narzędzia do SEO pokazały, że jest to popularna fraza, więc warto ją wykorzystać. A tak serio, tym pytaniem chcemy pokazać, że korzystamy z zaawansowanych narzędzi pozwalających tworzyć nam treści e-PR i na strony internetowe. To tylko pomoże w naszym planie na Twoją firmę.

Po jakim czasie można spodziewać się efektów z działań prowadzonych przez agencję PR?

Każdy z obszarów PR rządzi się swoimi prawami. Wszystko też zależy od kilku czynników, a hasłem przewodnim jest tu „tempo”:

  • tempo akceptacji strategii, harmonogramów informacji i materiałów prasowych.
  • tempo w komunikacji klient-agencja PR.

Jak widać, dużo zależy od obu stron. Ważna jest też na przykład płatność za kampanie reklamowe, ponieważ rozpoczynamy je dopiero po dokonaniu płatności przez klienta.

Jeśli chodzi o marketing – niektóre efekty mamy praktycznie od ręki jak np. artykuły sponsorowane w mediach. A co w przypadku PR? PR jest obszarem, który wymusza cierpliwość – to nie są działania „od ręki”. Ok, publikacje w mediach (zwłaszcza w internecie) możemy zobaczyć prawie od razu, ale pamiętaj, że public relations to nie tylko media relations! PR to długotrwały proces budowania wizerunku marki w wybranych grupach docelowych. Warto o tym pamiętać, nawiązując współpracę z agencją.

Czy można ustalić KPI we współpracy z agencją PR?

Nie. Dlatego, że pracujemy nad jakościowymi materiałami, a nie ich ilością. Naszym celem współpracy z klientem jest współpraca, która trwa długo: 2, 3 czy 5 lat, a nie kilka miesięcy. Nam również zależy na wynikach i zadowoleniu ze strony naszych klientów.

Za co Klient płaci miesięczne fee agencji PR?

Za stałą obsługę w zakresie, o którym mówi umowa. Możesz mieć pewność, że stawka została wyliczona z poszanowaniem tak oczekiwań klientów, jak i naszych potrzeb. Na nasze fee składa się również: wynagrodzenie naszych pracowników, okresowe premie, ZUS i cała gama podatków, a jeśli już wchodzimy w takie szczegóły, to także nasze miesięczne koszty utrzymania: paliwo (trzeba się przecież spotykać!), czynsz za biuro (home office jest ok, ale lubimy pracować razem), abonament telefoniczno-internetowy (warto być w stałym kontakcie). Tak szczegółowo opisaliśmy tę kwestię, bo czasem klienci pytają: „czy możemy negocjować”. Czasem możemy, ale dla nas ważna jest również rentowność projektu. Nie możemy pracować za niższe stawki, bo po prostu nie będzie nas stać na utrzymanie. Nam nie chodzi o ilość, ale jakość 😊

Czy umowa PR gwarantuje rozgłos medialny?

Nie. Umowa, którą podpisujemy, gwarantuje, że będziemy realizować usługi na najwyższym poziomie i z dbałością o interesy Twojej firmy. Na pewno współpraca z naszą agencją PR zwiększy widoczność Twojej marki w mediach, w tym w internecie!

Na jak długo podpisuje się umowę z agencją PR?

Minimum na sześć miesięcy – wynika to z tego, że wdrożenie w dany projekt zajmuje nam około trzech miesięcy, w tym czasie realizujemy już pierwsze działania zgodnie z umową, ale trudno mówić wtedy o widocznych wynikach. Sześć miesięcy to dobry czas na wzajemne poznanie się i nabranie zaufania.

Jak się rozlicza agencja PR?

Rozliczając się w naszej agencji, bazujemy na fee miesięcznym. Nie rozliczamy się procentowo od sprzedaży, kwartalnie, ryczałtowo… po prostu płacisz nam co miesiąc stałą stawkę zgodnie z podpisaną umową.

Ile kosztuje współpraca z agencją PR?

Można tu posłużyć się ulubioną odpowiedzią filozofów: „to zależy”. Wyceniamy współpracę na podstawie:

  • zakresu obowiązków,
  • wielkości dedykowanego zespołu,
  • czasu trwania umowy.

Współpraca z agencją PR to przede wszystkim inwestycja. Długofalowa inwestycja w wizerunek Twojej firmy, jej relacje z otoczeniem i widoczność w mediach. A to podstawa, zwłaszcza w tak wymagającej branży jak wnętrzarska.

Możemy natomiast zapewnić, że stawka jest rzetelnie wyliczona i konieczna dla prawidłowego funkcjonowania naszej agencji PR. A nasze prawidłowe działanie, to Twój sukces.

Czy są ukryte koszty współpracy z agencją PR?

Nie. Nasze umowy jasno precyzują koszty dodatkowe, jak np. kampanie reklamowe, koszt produkcji wydruków, artykuły sponsorowane w mediach czy koszt organizacji eventu. Nic się nie dzieje poza klientem i nie dopuszczamy sytuacji, że o jakimkolwiek koszcie dowiesz się dopiero w momencie otrzymania faktury VAT.

Czy agencja PR pracuje całą dobę?

Nie. Pracujemy od 9 do 17.00. Po tej godzinie tylko w sprawach pilnych jesteśmy z naszymi klientami w kontakcie – najczęściej telefonicznym.