Plac Zwycięstwa 2, 90-365 Łódź

Q&A

Q&A, czyli co powinieneś wiedzieć o PR, Marketingu, Social Media w kontekście współpracy z agencją:

W czym specjalizuje się agencja public relations PLN Design Group?

Jesteśmy ekspertami w komunikacji marek: wnętrzarskich, architektonicznych, budowlanych oraz deweloperskich.

Zajmujemy się budową wizerunku marki, a więc realizujemy działania Public Relations z naciskiem na relacje z mediami. Realizujemy również działania marketingowe oraz prowadzimy kanały społecznościowe m.in. Facebook, Instagram i Pinterest.

Jakiego rodzaju usługi świadczy agencja PR PLN Design Group?

Zajrzyj do zakładki OFERTA. Link znajdziesz tutaj: przejdź do zakładki oferta

Czym zajmuje się agencja public relations?

W naszym przypadku – obszar działań wychodzi szeroko poza PR – to też marketing i social media oraz consulting. Nie będziemy podawać definicji, bo nie o to tu chodzi. W praktyce oznacza to, że przejmujemy obowiązku związane z wizerunkiem marki – zajmujemy się relacjami z mediami, wizerunkiem marki w internecie (m.in. poprzez działania social media) oraz dbamy o to, jak inni postrzegają markę i jej produkty. Tutaj warto wspomnieć, że czuwamy nad finalnym wyglądem www, materiałów reklamowych, ale też aktywności, w których firma bierze udział – wydarzenia, targi, festiwale, kampanie reklamowe, czy konkursy.

Po co mi agencja PR?

Pytanie, czy naprawdę jej potrzebujesz. Najgorszy powód, dla którego chcesz współpracować z agencją to „bo moja konkurencja ma agencję”. Nie! Ty sam musisz rozumieć, co mogą przynieść ci działania wizerunkowe oraz czy jesteś na nie gotowy – czy masz odpowiedni budżet, czy masz materiały – przede wszystkim zdjęcia, a jeśli nie to czy jesteś gotowy na nasze rekomendacje. Agencja, czyli my – jesteśmy Twoim partnerem, a nie wrogiem. Wszystko, co ci proponujemy ma na celu wpłynąć pozytywnie na to, jak postrzegają cię klienci, czy partnerzy biznesowi.

Co wyróżnia agencję PR PLN Design Group na tle konkurencji?

Skupiając się na konkretnym obszarze tematycznym (architektura, wnętrza, design) mamy najlepsze rozpoznanie branży. Rozumiemy Twój biznes, wiemy co się dzieje u Twojej konkurencji. Prowadząc swój własny portal PLNDesign.pl – wiemy jako pierwsi o najważniejszych wydarzeniach ze świata designu.

Jaki jest zakres obowiązków w prowadzeniu przez agencję PR usługi Social Media?

Naszym celem jest przede wszystkim odciążenie Klienta w tych działaniach, a więc:

  • Stworzenie strategii działań social media.
  • Tworzenie harmonogramu postów na wszystkie kanały
  • Tworzenie tablic na Pinterest i właściwe zapinowanie zdjęć pracowni.
  • Stały kontakt z fanami/obserwatorami: komentarze, wiadomości.
  • Interakcja na innych profilach (media, firmy, z którymi współpracujemy, architekci, projektanci)
  • Realizowanie kampanii reklamowych w zależności od przyjętego celu.
  • Tworzenie prostych grafik, dzięki czemu utrzymamy spójność wizerunkową na wszystkich kanałach społecznościowych.
  • Realizacja kampanii reklamowych.
  • Analiza statystyk.

Jaki jest zakres obowiązków w prowadzeniu przez agencję PR usługi Media Relations?

  • Na etapie strategii opracowujemy harmonogram informacji prasowych na cały kwartał.
  • W każdym miesiącu planujemy wysyłać dwie informacje do mediów.
  • Na potrzeby Klienta tworzona jest spersonalizowana lista prasowa mediów w całej Polsce (prasa oraz internet).
  • Po otrzymaniu odpowiedzi na nasze pytania tzw. wsadu przystępujemy do tworzenia materiału prasowego.
  • KAŻDY materiał akceptuje Klient.
  • Po akceptacji następuje wysyłka materiału do wybranych mediów.
  • Na dwa dni po wysyłce rozpoczynamy follow up po mediach z pełną weryfikacją informacji, czy jest szansa na publikację materiału lub, czy dziennikarze potrzebują jakiś unikatowych treści.
  • Bardzo często podczas follow up-u otrzymujemy informację o planach redakcyjnych na następny miesiąc (potrzeba komentarza/wypowiedzi/przesłanie zdjęć).
  • Monitorujemy efekty naszej pracy wraz z narzędziem do monitorowania treści w mediach tradycyjnych oraz na portalach internetowych.

Co dokładnie oznacza usługa „Consulting” realizowana przez agencję PR?

Wszystko to, co tyczy się Twojej marki i wizerunku to tak naprawdę nasze działania Consultingowe. Wydarzenia – targi, festiwale, spotkania dla architektów, konkursy, www, katalogi, broszury i kampanie reklamowe w mediach to nasza praca. Od załatwiania formalności po kwestie logistyczne. Mówiąc w skrócie – wszystkie meile, które trafiają do działu marketingu w Twojej firmie – powinny być przekierowane do nas, a my już wrócimy do Ciebie z odpowiednimi rekomendacjami.

Co to jest Media Relations?

To jeden z kluczowych narzędzi PR – Media Relations, czyli relacje z mediami. To tak naprawdę podstawa naszej pracy i coś, nad czym pracujemy już od lat. Budujemy relacje z dziennikarzami prasowymi oraz online, dzięki czemu mamy rozwinięty kanał komunikacji o naszej firmie, produkcie, czy usłudze. Z jednej strony to my dostarczamy im treści, aranżujemy wywiady, przygotowujemy wypowiedzi a z drugiej – jeśli dziennikarz potrzebuje konkretnego materiału – tekstu, czy zdjęcia kontaktuje się z nami. Rozróżniamy następujące materiały:

  • press statement – oświadczenie prasowe,
  • press release – informacja prasowa,
  • backgroup release – opracowanie prasowe tematyczne,
  • feature release – specjalistyczne informacje.

Media Relations to zdecydowanie nasza mocna strona – nasze relacje z niektórymi dziennikarzami liczą ponad 13 lat!

Czy PR to reklama?

Zdecydowanie nie! Jaka jest więc różnica? Za reklamę płacisz wydawnictwu i z założenia ma ona krótszą żywotność. Ok efekt widzisz od razu, ale reklama ma zupełnie inny cel do osiągnięcia niż PR. Reklama ma na celu sprzedaż produktu, usługi – szybki zysk. PR to budowanie relacje i wizerunku, a w tym rozpoznawalności. To długofalowe działania, które kierowane są do wytypowanych grup docelowych. I najważniejsze polegają na tworzeniu dialogu z otoczeniem zewnętrznym, jak i wewnętrznym.

Czy każdy komunikat wysłany przez agencję PR publikowany jest w mediach?

Nie. I to jest jedna z różnic między PR a Marketingiem. Media całe szczęście nie publikują już informacji sprzedażowych i marketingowych jako informacje prasowe, czy newsy. Naszym zadaniem jest przygotowanie informacji np. o nowym produkcie w taki sposób, żeby dziennikarz potraktował to jako materiał merytoryczny, który bez problemu może opublikować w druku lub w internecie.

Pamiętaj, że istnieje możliwość zakupu powierzchni pod dowolne cele w mediach, głównie reklamowe, jednak te działania nie mają nic wspólnego z public relations.

Czy trzeba płacić za publikację materiału w prasie i w internecie?

Niestety, ale coraz częściej tytuły prasowe, ale też portale internetowe dają nam jasny komunikat – nie kupisz reklamy u nas, to znaczy, że nie opublikujemy Twojego materiału. Oczywiście są tytuły, z którymi mamy bardzo dobre relacje i potrafimy to obejść, ale nie zawsze. Musisz mieć tego świadomość.

Pamiętaj, że agencja PR ma swoją sieć kontaktów, którą buduje od lat, pracując z innymi Klientami. To powoduje również, że bardzo często mamy niższe stawki za kampanię reklamową w mediach, bo już kiedyś np. pracowaliśmy z nimi dla innego Klienta.

Ile osób pracuje dla Klienta w agencji PR?

To wszystko zależy od zakresu obowiązków, ale na pewno nie ma tak, że jest to jedna osoba! W naszym zespole każdy specjalizuje się w innym obszarze: Content, Public Relations/Media Relations, Marketing, Social Media oraz współpraca z architektami. Przykładowo, jeśli interesuje cię obsługa w pełnym wymiarze (PR, marketing, social media i consulting) to zespół podstawowy do obsługi liczy cztery osoby!

Czy prowadzicie szkolenia dla architektów na zlecenie innych firm?

Jasne! Jeśli organizujesz event dla architektów oraz projektantów i potrzebujesz wartości dodanej, to nasze szkolenia świetnie się sprawdzą. Przygotowujemy indywidualny plan szkolenia w zależności od długości trwania spotkania, czy ilości osób. Napisz na szkolenia@plndesigngroup.pl, a przygotujemy kompleksową ofertę!

Czemu nie agencja PR z Warszawy?

Oh tu Wam na pewno na to nie odpowiemy. Po prostu nasze narzędzia do SEO pokazały, że jest to popularna fraza, więc warto to wykorzystać. A tak serio to tym pytaniem chcemy Wam pokazać, że korzystamy z zaawansowanych narzędzi pozwalających tworzyć nam treści E-PR i na www.

Po jakim czasie można spodziewać się efektów z działań prowadzonych przez agencję PR?

PR, Marketing i Social Media – każdy z tych obszarów rządzi się swoimi prawami. Wszystko też zależy od kilku czynników, a hasłem przewodnim jest tu „tempo”:

  • Tempo akceptacji strategii, harmonogramów informacji prasowych, postów, ale też materiałów prasowych.
  • Tempo w komunikacji Klient – Agencja.

Jak widzicie, dużo zależy od obu stron, w przypadku Social Media efekty będą widoczne szybciej, ale jest tu też „ale”, czyli np. płatność za kampanie reklamowe – kampanie rozpoczynamy po dokonaniu płatności prze klienta. Jeśli chodzi o marketing – niektóre efekty mamy praktycznie od ręki jak np. advertoriale w mediach, a co w przypadku PR? PR jest obszarem, który wymusza od nas cierpliwości – to nie są działania „od ręki”. Ok publikacje w mediach (zwłaszcza w internecie) możemy zobaczyć prawie od razu, ale pamiętajcie, że PR to nie tylko Media Relations! To długotrwały proces budowania wizerunku Waszej marki w wybranych grupach docelowych.

Czy można ustalić KPI we współpracy z agencją PR?

Nie. Dlatego, że pracujemy nad jakościowymi materiałami, a nie ich ilością. Naszym celem współpracy z Klientem jest współpraca, która trwa długo 2,3 czy 5 lat, a nie kilka miesięcy. Nam również zależy na wynikach i zadowoleniu ze strony naszych Klientów!

Za co Klient płaci miesięczne fee agencji PR?

Za stałą obsługę w zakresie, o którym mówi umowa. Na nasze fee składa się również: wynagrodzenie naszych pracowników, okresowe premie, ZUS i cała gama podatków, a jeśli już wchodzimy w takie szczegóły to także nasze miesięczne koszta utrzymania: paliwo (trzeba się przecież spotykać!), czynsz za biuro (home office jest ok, ale lubimy pracować razem), abonament telefoniczno-internetowy (warto być w stałym kontakcie). Wybaczcie, że tak szczegółowo rozpisaliśmy tę kwestię, ale czasem dostajemy pytanie „czy możemy negocjować”. Czasem możemy, ale dla nas ważna jest również rentowność projektu. Nie możemy pracować za niższe stawki, bo inaczej po prostu nie będzie nas stać na utrzymanie. Moglibyśmy mieć 15 Klientów, ale… i tak ktoś musi dla nich pracować a doba to tylko 24H. Nam nie chodzi o ilość, ale jakość 😊

Czy umowa PR gwarantuje rozgłos medialny?

Nie. Umowa, którą my podpisujemy – gwarantuje, że realizowane przez nas usługi będą na najwyższym poziomie z dbałością o interes naszego Klienta. Na pewno współpraca z naszą agencją zwiększy widoczność Twojej marki w mediach, w tym w internecie!

Na jak długo podpisuje się umowę z agencją PR?

Minimum na sześć miesięcy – wynika to z tego, że wdrożenie w dany projekt zajmuje nam około trzech miesięcy, w tym czasie realizujemy już pierwsze działania zgodnie z umową, ale trudno mówić wtedy jeszcze o widocznych wynikach. Sześć miesięcy to dobry czas na wzajemne poznanie oraz nabranie zaufania.

Jak się rozlicza agencja PR?

Bazujemy na fee miesięcznym. Nie rozliczamy się procentowo od sprzedaży, kwartalnie, ryczałtowo po prostu płacisz nam co miesiąc stałą stawkę zgodnie z podpisaną umową.

Ile kosztuje współpraca z agencją PR?

Ulubiona odpowiedź filozofów „to zależy”, ale już teraz spiszemy Wam, na jakiej podstawie my wyceniamy współpracę:

  • Zakres obowiązków.
  • Wielkość dedykowanego zespołu.
  • Długość trwania umowy.

Jak widzicie, na cenę wpływ mają trzy czynniki, oczywiście jest pewne minimum, jeśli chodzi o koszt współpracy z Klientem i niezależnie od zakresu obowiązków – poniżej tej kwoty nie schodzimy. Zapytacie czemu? Bo takie projekty są dla nas nierentowne. Wynagrodzenie agencji to szereg kosztów, jaki musimy ponieść: pensje pracowników, premie, podatki, utrzymanie biura, czy abonament telefoniczno-internetowy, paliwo. To tylko kilka elementów składowych.

Czy są ukryte koszty współpracy z agencją PR?

Nie. Nasze umowy jasno precyzują koszta dodatkowe jak np. kampanie reklamowe, koszt produkcji wydruków, advertoriale w mediach, czy np. koszt organizacji eventu. Nic się nie dzieje poza Klientem i nie dopuszczamy sytuacji, że o jakimkolwiek koszcie dowiaduje się dopiero w momencie otrzymania faktury VAT.

Czy agencja PR pracuje całą dobę?

Nie. Pracujemy od 9 do 17.00. Po tej godzinie tylko w sprawach pilnych jesteśmy z naszymi Klientami w kontakcie – najczęściej telefonicznym. Jeśli chodzi o działania social media – tutaj jesteśmy na tzw. stand by czyli monitorujemy czy wszystko jest ok i jeśli pewne działania nie wymagają od nas natychmiastowej reakcji, to zajmujemy się nimi w kolejnym dniu.