Coraz więcej marek jest świadomych tego, jak istotna jest współpraca na linii producent – architekt. Jako firmy wiecie więcej, ale i zdajecie sobie sprawę, że partnerska relacja ma dwie strony – jedna i druga oczekuje, ale i daje „coś” od siebie. Co pomoże Wam w nawiązywaniu takich relacji? Co pokaże, że jesteście otwarci na współpracę z architektem? Przeczytajcie ten artykuł, a dowiecie się jakich błędów nie popełniać projektując zakładkę dedykowaną architektom na swojej stronie internetowej!
Kluczowym warunkiem do rozpoczęcia działań jest przygotowanie podstawowych narzędzi architekta – pisaliśmy o tym w artykule „Współpraca z architektem”. Modele 3D, wzorniki, katalogi… Wszystko to, jako marka powinniście zapewnić swojej grupie docelowej, aby start Waszych działań miał sens. Nie myślcie o tym, gdy nie jesteście w stanie, chociaż częściowo spełnić oczekiwań architektów i projektantów wnętrz. A więc po pierwsze narzędzia i … no właśnie, co dalej?
Macie narzędzia, prowadzicie stronę internetową… warto więc wykorzystać ten potencjał i przenieść działania do sieci. Oczywiście, nic nie zastąpi człowieka i relacji, ale informacja na stronie internetowej niesie za sobą wiele korzyści:
Zacznijmy przede wszystkim od nazwy. Dobrze nazwana zakładka ułatwi znalezienie jej osobom zainteresowanym i pozwoli uniknąć nieporozumień. Nazwa powinna odzwierciedlać przeznaczenie zakładki oraz zachęcać architektów do wejścia i zapoznania się z ofertą Waszej firmy. Pamiętajcie również o pozycjonowaniu strony internetowej, im bardziej dopasowana nazwa do potencjalnych wyszukiwań architektów, tym większa szansa, że pojawi się ona w wynikach wyszukiwania, zwiększając Wasz zasięg i możliwość pozyskania współprac. Rekomenduję więc, aby zakładkę nazwać „Architekci” bądź „Strefa architekta”.
Koniecznie napiszcie, kim jesteście, jakie produkty i marki można u Was dostać. Opis powinien być Waszą wizytówką – podkreślać Wasze unikalne cechy, opowiadać o historii Waszej firmy i jej doświadczeniu. Podzielcie się tym, kim są Wasi klienci, jak do nich podchodzicie, jakie oczekiwania spełniacie, na jakich rynkach działacie. Rozpiszcie jasno i klarownie Waszą ofertę, aby nie budziła pytań, czy wątpliwości wśród architektów. Podkreślcie wszystko, co najlepsze i wyróżniające Waszą markę wśród konkurencji. Uprzedzam jednak, aby zwrócić uwagę na estetykę podania tych informacji – ikonki obrazujące tekst, czy punktory będą tutaj pomocne!
W tym segmencie napiszcie, co architekci zyskują, pracując z Wami. Spójrzcie szeroko na swoją firmę, uwzględniając wiele różnych czynników. Zwróćcie uwagę na szybkość realizacji, wsparcie techniczne. Podkreślcie Waszą wiedzę, którą posiada osoba oddelegowana do kontaktu z architektami (opiekun architekta). Popatrzcie na swoje produkty, ich jakość, estetykę, funkcjonalność. Słuchacie potrzeb klientów i odpowiadacie na nie? A może posiadacie szeroki asortyment produktów? Wspomnicie o tym! Jeśli macie personalizowane produkty to również tutaj jest miejsce na podkreślenie tej możliwości. Korzyści pracy z Wami to ważny element, pozwalający przedstawić wartość dodaną, jaką jako firma jesteście w stanie zaoferować architektom.
Zakładka dla architekta to też miejsca na to, aby umieść narzędzia online dla architektów – wszelkie katalogi, cenniki, karty techniczne i bryły 3D. Znacząco ułatwi to pracę obydwu stron – unikniecie zapytań architektów, na które będziecie musieli odpowiedzieć. Architekci zaś będą mieli wszystko dostępne od ręki, co nie spowoduje opóźnień, czy niepotrzebnych frustracji.
W zakładce dla architekta napiszcie, jak mogą nawiązać współpracę z Wami. Informacje te pomogą architektom zrozumieć, jakie oferujecie warunki współpracy, jak przebiega proces i potem późniejsza współpraca. Zacznijcie od informacji, jak wygląda nawiązanie kontaktu, czy preferujecie e-mail, telefon, późniejsze spotkanie online, a może face2face? Opiszcie, jak wygląda współpraca, jak przygotowujecie ofertę i wycenę dla architekta, jak je realizujecie, jak szybko odpowiadacie na zapytania. Co udostępniacie w ramach danej współpracy – narzędzia, a może dedykowane szkolenia? Zawrzyjcie informacje po kolei o każdym etapie współpracy – od nawiązania współpracy, do codziennego kontaktu.
Jeśli chodzi o kontakt, no właśnie – konieczny będzie osobny e-mail do kontaktu, a także imię i nazwisko opiekuna architekta i jego numer. Jeśli nadal nie macie wyznaczonej osoby do kontaktu, warto się tym zająć. Opiekun architekta to podstawa współpracy. Musi być to osoba, która odpowiednio zajmie się, wesprze i pomoże architektom, chcącym z Wami współpracować, jak również tym, którzy już tę współpracę z Wami rozpoczęli. Ważne jest, aby była ona dostępna stale, udzielając odpowiedzi na wszelkie pytania i wątpliwości architektów.
Zależy! Koniecznością logowania na stronie przez architekta, wymuszacie na nich pozostawienie swoich danych na stronie. Takie działanie powoduje, że wiecie, kto faktycznie przegląda Waszą stronę, tym samym kto jest zainteresowany Waszymi produktami, a po głębszym researchu możecie uchwycić realizacje, w których są użyte produkty, które sprzedajecie. Materiały, które udostępniacie, nie krążą po sieci, a więc trudniej jest, aby Wasza konkurencja je uzyskała. Jednocześnie, logowanie może zniechęcić wiele osób na tyle, że nie skontaktują się z Wami, nie użyją Waszych produktów i być może, nie dojdzie do współpracy. „Bramka” w postaci logowania ma swoje plusy i minusy, jako producent musicie je przeanalizować i podjąć najlepszą dla Waszego biznesu decyzję.
To, co przeczytaliście powyżej to podstawowa zawartość zakładki dedykowanej architektom. Oczywiście możecie pokusić się jeszcze o dodanie elementów takich jak galeria realizacji, czy blog. Pamiętajcie o tym, że wszystko zależy od tego, co oferujecie architektom – róbcie więc tę zakładkę w taki sposób, aby odpowiadać w pierwszej kolejności na ich potrzeby i oczekiwania. Odpowiednio przygotowana zakładka pomoże zwrócić uwagę na Waszą markę, ułatwić nawiązanie współpracy z architektami, a także zwiększyć poziom satysfakcji, co w konsekwencji może przynieść korzyści dla obu stron.
Małgorzata Tobis – Brand Specialist w PLN Design Group. Dba o wizerunek marki agencji i jej klientów, tworząc spójne strategie komunikacji oraz angażujące treści.
Zobacz również: Public Relations. Jak zdobyć rozgłos bez dużych pieniędzy? | Jak wzmocnić wizerunek firmy w internecie?