Plac Zwycięstwa 2, 90-365 Łódź
3

Strategia marki architekta i producenta wnętrzarskiego

Marka to nie tylko logo, pod którym jest Twój biznes. Marka reprezentuje wartości, reputację i postrzeganie Ciebie w oczach klientów i otoczenia. Jeśli jesteś architektką bądź przedstawicielką marki, masz wpływ, jak prowadzona jest marka, pod którą działasz – wykorzystaj to, budując przewagę względem konkurentów.

Świadoma budowa marki jest kluczowym elementem sukcesu, który może wpłynąć na wiele aspektów działalności przedsiębiorstwa. Warto zastanowić się nad tym, jakie korzyści niesie za sobą inwestowanie w markę i dlaczego warto poświęcić jej czas i uwagę.

Zobacz, jakie zalety ma świadoma budowa marki

  • Rozpoznawalność. Dobrze zbudowana marka jest łatwiej rozpoznawalna przez otoczenie, co może przyciągać uwagę i zainteresowanie na rynku a ostatecznie pozyskać realnych klientów.
  • Lojalność. Klienci zwykle wybierają produkty i usługi od marek, którym ufają i z którymi mają pozytywne skojarzenia. Dobra marka buduje lojalność klientów, co przekłada się na relacje i polecenia dalej z ich strony.
  • Konkurencyjność. Twoja marka stanowi Twoją wizytówkę i może konkurować na rynku – już nie ceną, a wszystkim tym, co reprezentuje i zbudowała do tej pory.
  • Wiarygodność i zaufanie. Silna marka buduje zaufanie klientów. Klienci często bardziej ufają markom, które są znane i posiadają pozytywną reputację. A tym samym, często są gotowi płacić więcej za produkty lub usługi, które uważają za wartościowe i godne zaufania.
  • Odporność. Firmy z silnymi markami często mają większą zdolność do radzenia sobie z kryzysami, ponieważ mają zbudowaną już bazę klientów i zaufanie. Są dalej polecane do współprac…
Strategia marki
Podczas przygotowywania strategii marki warto być cierpliwym – nie jest to szybki, czy łatwy proces.

Warto jednak pamiętać, że budowanie i zarządzanie marką to proces długotrwały i wymagający, który wymaga odpowiednich zasobów i zaangażowania. Jednakże korzyści, jakie można osiągnąć dzięki silnej marce, często przewyższają nakłady i trudności związane z jej rozwojem i utrzymaniem.

Kilka kluczowych kroków do opracowania strategii marki

Strategia marki to długoterminowy plan działania skoncentrowany na budowaniu, zarządzaniu i rozwijaniu biznesu w sposób celowy i spójny. To kluczowy element, który ma na celu określenie, w jaki sposób chcemy być postrzegani na rynku i jakie cele chcemy osiągnąć. 

Aby skutecznie przygotować strategię marki, niezbędne jest przeprowadzenie dokładnej analizy rynku i konkurencji oraz opracowanie klarownego planu działania. Zobacz, co musisz zrobić:

  • Przeanalizuj rynek i konkurencję. Przyjrzyj się sobie/swojej marce i swojej sytuacji, a następnie przeanalizuj swoje otoczenie – obserwuj zachowania klientów, zwróć uwagę na konkurencję oraz zidentyfikuj ich mocne i słabe strony.
  • Określ cele marki. Co chcesz osiągnąć jako marka? Rozpoznawalność? Większą sprzedaż? Zaangażowanie w mediach społecznościowych? Lojalne grono klientów?
  • Postaw na grupę docelową. Określ, kto jest Twoją grupą docelową. Stwórz persony klientów, aby lepiej zrozumieć ich potrzeby i preferencje. Pamiętaj, nie wszyscy są Twoimi Klientami.
  • Opracuj wizerunek marki. Określ, w jaki sposób chcesz być postrzegana na rynku. Przyjrzyj się temu, co odróżnia Cię od Twojej konkurencji. Opracuj misję, wartości Twojej marki. Czy masz BIG IDEA, czyli przesłanie czym Twoja marka jest i co reprezentuje?
  • Zajmij się identyfikacją wizualną. Czy wizualnie, Twoja marka jest spójna? Czy to, jak wygląda z zewnątrz, może zachęcać klientów, czy wręcz odrzucać?
  • Nisza. Czy masz swoją niszę? Czujesz, że w jakimś obszarze jesteś ekspertką, jakich mało? Czy możesz to wykorzystać i tym się wyróżnić, zarabiając więcej?
  • Komunikacja i promocja. Określ kanały komunikacji, których będziesz używać, aby dotrzeć do klientów. Opracuj plan działań marketingowych i promocyjnych.
  • Buduj reputację marki. Dbaj o jakość produktów/usług. Postaw na obsługę klienta!
  • Monitoruj. Regularnie śledź swoje wyniki. Oceniaj skuteczność swojej strategii i udoskonalaj ją.

Opracowanie i wdrożenie strategii marki to proces kompleksowy, który wymaga zaangażowania. Ważne jest, aby strategia była spójna, ciągła i dostosowywana do zmieniających się warunków rynkowych oraz oczekiwań klientów.

Strategia marki 2
Dogłębna analiza to m.in. analiza mocnych i słabych stron, a także szans czy zagrożeń.

Jakie narzędzia mogą Ci pomóc podczas tworzenia strategii marki?

Tworzenie strategii marki, możesz jednak nieco sobie ułatwić. Istnieje wiele narzędzi, które usprawnią przygotowanie dokumentu.

  • Analiza SWOT. Narzędzie SWOT (Silne strony, Słabe strony, Szanse i Zagrożenia) pomaga w identyfikacji mocnych i słabych stron firmy oraz szans i zagrożeń na rynku, co pomaga w określeniu strategii opartej na analizie wewnętrznych i zewnętrznych czynników.
  • Persona. Koncepcja, na tworzenie profili docelowych klientów, która obejmuje ich cechy demograficzne, potrzeby, preferencje i cele. Persona pomaga lepiej zrozumieć grupę docelową marki.
  • Grafiki. Do tworzenia materiałów marketingowych np. grafik do postów możesz wykorzystać narzędzia graficzne, takie jak Canva. Nie rekomenduję jednak, abyś tworzyła tam logo – w wielu przypadkach nie będzie zgodne z prawem. Przeczytaj o tym więcej, tutaj. Niektóre działania, warto oddać ekspertom!
  • Planowanie działań. Narzędzia do planowania i zarządzania projektami, takie jak Trello lub Asana, pomagają w organizacji działań marketingowych i monitorowaniu postępów. Meta Business Suite pomoże Ci zaplanować gotowe już posty na Facebooka czy Instagrama.

Każde narzędzie ma swoje zastosowanie w różnych etapach procesu tworzenia strategii marki. Wybór odpowiednich narzędzi będzie zależał od potrzeb Twoich i Twojej firmy. Skuteczne wykorzystanie tych narzędzi może pomóc w opracowaniu spójnej i efektywnej strategii marki. Pamiętaj jednak, że przygotowanie takiej strategii to dogłębna analiza Twojej marki. Jeśli czujesz, że wolałabyś oddać to w ręce ekspertów – napisz na adres szkolenia@plndesigngroup.pl. Więcej informacji znajdziesz na dedykowanych podstronach dla architektów i przedstawicieli marek.


Małgorzata Tobis – PR&Social Media Assistant w PLN Design Group. W PLN DG odpowiada za obszar mediów społecznościowych – prowadzi profile agencji, tworzy strategie i przeprowadza audyty.


Zobacz również: Co powinna zawierać strona internetowa architekta? | Strona internetowa marki – jak powinna wyglądać zakładka dla architekta?