Plac Zwycięstwa 2, 90-365 Łódź
architekt strona www co powinna zawierac (2)

Co powinna zawierać strona internetowa architekta?

Strona internetowa to istotny element wizerunku. Za jej pomocą Twoi klienci weryfikują Twoją pracę – ofertę, portfolio, to jak pracujesz i kim jesteś. Kto z nas, zanim nie kupił czegokolwiek, nie sprawdzał strony internetowej? No właśnie… Dlatego, jeśli jesteś architektem i nie posiadasz swojej strony www – koniecznie przeczytaj ten artykuł, bo wierzę, że po nim zrozumiesz, dlaczego jej posiadanie jest tak ważne!

Strona www architekta – zakładki i treści

Mieć stronę to jedno, ale nieestetyczna, niekompletna i pozbawiona konkretnych treści witryna będzie bezużyteczna. A co najgorsze – nieaktualna! Zacznijmy więc od zakładek, dzięki którym użytkownik poruszać się będzie po Twojej stronie www. Umożliwiają one przechodzenie do odpowiednich sekcji, poprawiają wydajność strony i co najważniejsze – porządkują treści. Jakie zakładki rekomendowałabym na Twojej stronie?

1. O mnie/O pracowni

W zależności od tego, czy marka Twojej pracowni architektonicznej jest oparta na Tobie, jako marce osobistej, czy po prostu jesteście dużym zespołem bez osoby, która wizerunkowo go reprezentuje, musicie mieć zakładkę „O mnie/O pracowni”. W tym artykule skupię się na jednak na marce osobistej. W zakładce „O mnie” zacznij przede wszystkim od tego, kim jesteś. Podziel się ze swoimi potencjalnymi klientami,  dlaczego jesteś architektem, jak się to stało, że wybrałaś ten, a nie inny zawód. Napisz, co Cię inspiruje, skąd czerpiesz pomysły, co pomaga Ci w rozwijaniu kreatywności. 

Przy biogramie dodaj profesjonalne zdjęcie, w końcu nic tak nie przykuwa uwagi, jak człowiek. Zdjęcie powinno być przede wszystkim dobrej jakości. W zależności od tego, jaki masz styl, ubierz to, co wizerunkowo będzie spójne z Tobą. Zdjęcie będzie częścią Twojej internetowej wizytówki, dlatego, jeśli nie masz jeszcze zrobionej sesji biznesowej, koniecznie nadrób zaległości. Strona internetowa to miejsce, w którym zależy nam na tym, aby pokazać Cię w jak najlepszym wydaniu – nie ma więc miejsca na kiepskie, rozmyte fotografie.

2. Portfolio

Zakładka „Portfolio” to miejsce na projekty – te zrealizowane bądź jeszcze w trakcie. To tutaj powinnaś opisać każdy projekt – założenia ustalone z inwestorami; wyzwania, jakie napotkałaś w trakcie, czy sposoby ich rozwiązania. Podziel się z klientem, co inspirowało Cię do tego projektu. Jeśli masz moodboard, który można by tutaj wykorzystać, koniecznie go użyj. Używaj zdjęć z „przed” – to zawsze zrobi ogromne wrażenie! I tak jak w poprzednim przypadku  – zadbaj o to, aby zdjęcia, bądź wizualizacje były dobrej jakości i nie budziły wątpliwości, że to właśnie Ciebie, jako architekta powinien wybrać inwestor.

3. Oferta/Usługi

Dodaj dokładny zakres usług, jakie oferujesz. Pamiętaj, że Twój potencjalny klient, może mieć pierwszy raz w życiu styczność z pracownią architektoniczną – postaraj mu się to maksymalnie ułatwić. Zadbaj, aby poczuł się zaopiekowany. Zakładka z ofertą to miejsce, abyś rozpisała, jak wygląda współpraca z Tobą, jak pracujesz, jak się kontaktujesz. Będziecie współpracować najprawdopodobniej kilka miesięcy, więc warto, aby Twój styl pracy i wizja na współpracę były spójne z oczekiwaniami klienta. Rozpisz ofertę jak najbardziej – napisz, co się kryje pod każdą usługą np. projekt z nadzorem i co to oznacza dla Klienta. Wiem, że nie zawsze możesz podać konkretny koszt usługi – w takim wypadku nie bój się widełek cenowych! Dzięki temu klient od razu będzie wiedział, czy stać go na Twoje usługi, czy nie a Ty, nie będziesz miała zawalonej skrzynki z pytaniami o wycenę. Czym więcej wie, zanim podejmie decyzję, tym mniej zaskoczeń i nieporozumień później. Przedstaw korzyści, ze współpracy z Tobą, pomyśl, czym się wyróżniasz na tle branży… to właśnie miejsce na to! Pod ofertą koniecznie dodaj przycisk call to action – wyślij zapytanie/wyceń projekt.

4. Blog/Inspiracje

Daj się poznać bardziej! Rozwijasz swoją kreatywność, przeglądając Pinterest bądź Instagrama? Zakładka inspiracje to wybór dla Ciebie. Jeśli lubisz pisać – pomyśl nad blogiem. Blogowanie niesie szereg korzyści – jeśli chcesz wiedzieć więcej, zajrzyj do artykułu Blog firmowy architekta – dlaczego MUSISZ prowadzić bloga? Decydując się na taką formę, zacznij od stworzenia sobie kilku cykli np. edukacyjny, czy backstage pracy. Wybierz swój obszar tematyczny, buduj wokół niego historię. Dziel się swoim know-how; pokazuj od środka, jak wygląda praca z Tobą. Zaproś potencjalnego klienta do współpracy z Tobą – przedstaw, jak prowadzisz projekty i jak wygląda cały proces projektowy. Oczywiście, nie zdradzaj rzeczy, które w jakiś sposób nadużywają pomoc i wsparcie. Jeśli dostajesz zapytania o konkretne rozwiązania bądź produkty – pomyśl nad wprowadzeniem konsultacji do swojej oferty.

5. Kontakt

Last, but not least. Stwórz zakładkę, gdzie zostawisz namiary na siebie – telefon, e-mail. Przy mailu i numerze telefonu koniecznie dodaj imię i nazwisko – klient chce wiedzieć, z kim będzie rozmawiał! Dlatego, jeśli masz asystentkę/sekretarkę, dodaj taką informację! Jeśli masz swoją siedzibę i zapraszasz do niej klientów, nie zapomnij o godzinach funkcjonowania biura. Umieść informacje na stronie kontaktowej, w jakich dniach i godzinach jest czynne. Pamiętaj jednak, aby na bieżąco informować o nieobecnościach. Umieść mapę z lokalizacją, która znacząco ułatwi dojazd. Zakładka kontakt powinna zawierać informacje, które ułatwią go – zadbaj więc o jej funkcjonalność.

Architekcie, po co Ci strona internetowa?

Zakładam, że prowadzisz już profil/e na mediach społecznościowych. Teoretycznie, można więc znaleźć Cię w internecie. Po co więc kolejne miejsce, o które będziesz musiała dbać?

Kontrola, własność i niezależność – strona internetowa jest Twoja, masz pełną kontrolę nad tym, jak wygląda i co na niej się znajduje. Na mediach społecznościowych jesteś tylko użytkownikiem – w każdej chwili Twoje konto może zostać zgłoszone, zablokowane albo ukradzione. Jestem przekonana, że słyszałaś nieraz o takich sytuacjach. Ja ją przeżyłam — nie polecam…. W krótkim czasie możesz stracić wszystko, co tam posiadasz. Strona internetowa może działać, niezależnie od platformy. Chyba każdy z nas, choć raz, miał okazję zaobserwować, jaką panikę wywołały awarie Instagrama, czy Facebooka. Miej swoją własną przestrzeń w internecie!

Profesjonalizm – wizerunek, wizerunek i jeszcze raz wizerunek. Strona internetowa może wyglądać dokładnie tak, jak chcesz. Nie ma problemu, aby dostosować ją do Twojej identyfikacji graficznej. Możesz umieścić tam wszystkie niezbędne informacje, ofertę, rekomendacje, co znacząco zwiększy Twoją wiarygodność.

Funkcjonalność – nie dość, że możesz tam publikować, co tylko chcesz, zoptymalizujesz ją pod kątem prostoty nawigacji. Konkretne zakładki, przemyślane treści i szybkość działania z pewnością wpłyną na user experience. Strona internetowa daje Ci ogromne możliwości w kwestii personalizacji, ale i wygody. Formularze kontaktowe, kalkulatory, czy kalendarze online – żaden problem!

Pozycjonowanie – niestety, bez zadbania o SEO Twoja strona internetowa nie będzie się wysoko wyświetlać. Jeśli jednak skupisz się na tym aspekcie i konsekwentnie będziesz go realizować – osiągniesz pożądaną widoczność w wynikach wyszukiwania. Na rynku istnieje wiele rozwiązań, które wesprą Twoje działania – testuj i analizuj!

Portfolio online – posiadanie strony internetowej, daje Ci możliwość prezentowania swoich projektów w takiej odsłonie, w jakiej chcesz. Twoje całe doświadczenie w jednym miejscu, nie ma to tego lepszego miejsca. 

Strona internetowa to kluczowy element w budowaniu wizerunku pracowni i marki osobistej architekta. Na swojej witrynie możesz prezentować swoje realizacje, dać się poznać, dzielić się swoim stylem i podejściem do pracy. Jeśli tylko poświęcisz trochę czasu i odpowiednio o nią zadbasz – dotrzesz do większej liczby potencjalnych klientów i wyróżnisz się na tle konkurencji.

Jeśli potrzebujesz konsultacji w zakresie strony internetowej, Magda Skibka, specjalistka ds. komunikacji i wizerunku marek podzieli się z Tobą swoim doświadczeniem! Napisz na szkolenia@plndesigngroup.pl


Małgorzata Tobis – Brand Specialist w PLN Design Group. Dba o wizerunek marki agencji i jej klientów, tworząc spójne strategie komunikacji oraz angażujące treści.


Zobacz również: Public Relations. Jak zdobyć rozgłos bez dużych pieniędzy? | Jak wzmocnić wizerunek firmy w internecie?