Prowadzenie bloga wielu osobom może kojarzyć się z niemal samymi początkami internetu – wtedy popularne było, aby dzielić się swoimi przemyśleniami, notatkami, czy fikcyjnymi historiami i zdjęciami. Choć dziś pojęcie bloga może wydawać się niemal niemodne, wbrew pozorom – nadal warto go prowadzić.
Blog firmowy traktowany jest, jako mniej zobowiązująca formę przelania myśli oraz podzielenia się nimi ze swoimi odbiorcami i potencjalnymi klientami. Decyzja o założeniu bloga pozwoli Ci wykreować przestrzeń, w której umieszczać będziesz mogła wszelkie spostrzeżenia, realizacje czy informacje o aktualnych bądź nadchodzących współpracach i projektach. Warto jednak mieć na uwadze to, że inwestycja w firmowego bloga jest inwestycją długoterminową, która – przeprowadzona poprawnie i w atrakcyjny dla potencjalnego klienta sposób – zwróci się z nawiązką. Sukcesywnie rozwijany blog ma szansę generować ruch większy aniżeli sam fanpage Twojego biznesu.
Jak sprawić, aby blog był stworzony we właściwy sposób? Jakie treści na nim zamieszczać? I w końcu – co realnie da nam jego założenie? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu! – Małgorzata Tobis, Brand Specialist w PLN Design Group.
Większość z Was ma przecież swoje fanpage na portalach takich jak Facebook czy Instagram. Właśnie dlatego bardzo często nasuwa się pytanie: jakie dodatkowe korzyści może przynieść Ci blog?
Przede wszystkim forma i styl tekstu, w jakich prowadzony jest blog firmowy, znacznie różni się od treści zamieszczanych na fanpage’ach czy stronach oficjalnych. Tworząc blog, możemy przekazywać informacje na temat nowinek w świecie architektury, najnowszych aranżacji przestrzeni czy realizowanych obecnie projektów. Będą one wówczas bardziej obszerne i osobiste, aniżeli kilkuzdaniowy post na Instagramie lub Facebooku.
Dobrze jest umieścić oddzielną zakładkę na stronie internetowej. Choć wciąż jest to mało popularna część witryn, to współczesny klient jest jej coraz bardziej świadomy.
Co ciekawe, na Twojego bloga o wiele częściej zaglądać będą osoby poszukujące konkretnych usług, czyli w tym przypadku szukające architekta lub projektanta wnętrz. Rodzaj wpisów, ich regularność, a nawet sama oprawa wizualna mogą więc mieć wpływ na to, czy dojdzie do zrealizowania współpracy.
Przestrzeń bloga jest także doskonałą okazją, abyś podzieliła się z potencjalnymi klientami obszarem działań – specjalizacją. Zawodowy pamiętnik jest bezcennym źródłem informacji dla inwestorów, pozwala im bowiem na wcześniejsze poznanie tych aspektów Twojego „know-how”, które zdecydujesz się opublikować.
Dobrym przykładem będzie opis obecnych bądź wykonanych niedawno realizacji wraz z założeniami, ograniczeniami, jak i rozwiązaniami. Skuteczną praktyką może być obszerny opis, dlaczego zdecydowaliśmy się właśnie na takie rozwiązania i jakimi zaletami się one charakteryzuje. Tego typu zabieg pozwoli potencjalnemu klientowi na nieco dokładniejsze i bardziej „realne” poznanie elementów oferty.
Ważne, abyśmy pamiętali, że inwestorzy poszukujący architekta wnętrz nie będą jedynymi odbiorcami bloga firmowego. Strony tego rodzaju czytają także przedstawiciele mediów, zwykle poszukujący pochodzących z wiarygodnych, eksperckich źródeł inspiracji.
Inną bardzo istotną funkcją Twojego bloga może być edukacja. Firmowy blog to najlepsze miejsce do tego, aby wyjaśnić, kim tak naprawdę jest architekt wnętrz i na czym dokładnie polega jego praca. Dla wielu osób może pełnić jedynie rolę osoby, która dobierze za nich odpowiednie wyposażenie przestrzeni. Osoby planujące aranżację wnętrz na własną rękę mogą próbować samodzielnie decydować się na kolory oraz materiały, które wykorzystają w swoim wnętrzu. Często zdarza się jednak, że przy całej aranżacji pomijana jest ergonomia, funkcjonalność i myślenie przyszłościowe – czyli wszystko to, o co możesz zadbać. Blog firmowy jest więc idealnym miejscem na to, abyś przekonała przyszłego klienta, że skorzystanie z Twoich usług to nie tylko oszczędność czasu, ale również nerwów i pieniędzy.
O czym warto pisać, a co przemilczeć w tego typu kontakcie z potencjalnymi klientami? Jakie tematy się sprawdzają, a jakie zwiększają ruch i wyświetlenia strony? W dalszej części tekstu przeczytasz o najbardziej trafionym contencie.
Blog firmowy może być doskonałym medium pomiędzy Tobą a Twoim odbiorcą z kilku powodów. Po pierwsze, informacje przekazywane są w sposób mniej formalny. Pozwalając sobie na dygresję i anegdoty, tworzysz artykuł przyjemniejszy w odbiorze i łatwiejszy w przyswojeniu. Ważny jednak będzie sam styl pisania, a dokładniej zachowanie zdrowego balansu pomiędzy tekstem wyjątkowo złożonym, przeznaczonym dla wyrafinowanego czytelnika, a zbyt luźnym wywodem bądź strumieniem myśli.
Jeśli zależy Ci na bardziej osobistym podejściu do odbiorców i zbudowaniu większego zaufania, warto, abyś dzieliła się swoimi przemyśleniami z zakresu architektury i projektowania wnętrz. Kwestie takie jak Twój gust, zdanie na temat trendów wnętrzarskich czy nawet opis produktu, z którego użycia jesteś zadowolona – wszystko to umożliwi czytelnikowi takie poznanie Ciebie, którego nie zapewni mu krótka notka biograficzna prezentowana na stronie firmy.
Dobrym posunięciem będzie opisanie przez Ciebie samego procesu pracy – pokazanie, ile trwa stworzenie projektu wnętrza i jak wyglądają kolejne etapy współpracy z Tobą. Warto, abyś pokazała swoje poprzednie projekty. W ten sposób udokumentujesz swoje osiągnięcia zawodowe, ale też pozwolisz potencjalnemu klientowi na poznanie Twojego stylu projektowania. Dodatkową atrakcją będą wszelkie formy wizualne. Materiały z krajowych lub światowych targów, służbowych wyjazdów czy nawet wypowiedzi zadowolonych klientów podkreślą profesjonalizm Twojej pracowni.
Ważne, aby Twój blog pozostawał aktualny, a przekazywane za jego pośrednictwem informacje pojawiały się w regularnych odstępach czasowych. Odpowiedni harmonogram wpisów zapewni czytelnikom poczucie stabilizacji i zachęci ich do sukcesywnych powrotów na Twojego bloga firmowego. Świetnym rozwiązaniem, które ułatwi planowanie postów, będzie stworzenie grup tematycznych. Mogą one obejmować postaci słynnych architektów, style w aranżacji wnętrz czy przybliżanie sylwetek firm zajmujących się produkcją mebli, oświetlenia lub dekoracji.
Prowadzenie bloga firmowego i pisanie treści dłuższych od standardowego postu na mediach społecznościowych wydawać może się wymagającą czynnością, na którą osoby początkujące poświęcić będą musiały nawet kilka godzin, trud ten jest wart podjęcia. Korzyści zauważymy zwłaszcza wtedy, gdy ruch na stronie zacznie się regularnie zwiększać, a liczba odwiedzających bloga gości stanie się coraz pokaźniejsza.
O istnieniu bloga oraz pojawianiu się nowych wpisów warto informować na swoich kanałach społecznościowych – Facebooku, LinkedIn, czy na stories z linkiem na Instagramie. Istnienie bloga firmowego i pozostałych mediów społecznościowych powinno być ze sobą ściśle powiązane. Ponieważ portale społecznościowe nastawione są na krótkie, treściwe komunikaty, świetnie spiszą się w roli medium generującego dodatkowy ruch na Twoją stronę www.
Udana promocja bloga w znacznej mierze zależeć będzie od budowania zasięgów oraz pozycjonowania w wyszukiwarce. Kluczem do zajęcia optymalnie wysokiej pozycji z pewnością będzie odpowiednie podejście do SEO. Potencjalni klienci, którzy poszukują konkretnych informacji, lub chcą wiedzieć coś ściśle określonego, będą bardziej skłonni do przyjrzenia się zawartości najwyżej plasujących się stron. Warto więc, abyś przyłożyła dużo uwagi do tego, aby tworzone przez Ciebie frazy były powiązane z tematem, którym w danym momencie się zajmujesz.
Jeśli jesteś osobą debiutującą w blogowaniu, nie musisz się martwić, gdyż w Internecie dostępnych jest mnóstwo pomocnych narzędzi, które komfortowo przeprowadzą Cię przez wymogi SEO. Portale i aplikacje takie jak Senuto czy Ortograf pomogą nam w pozbyciu się ewentualnych błędów składniowych i językowych, a także posłużą inspiracjami, wskazując na trendujące hasła oraz tytuły z danej dziedziny w sieci.
Na pewnym etapie działania marki ważne staną się również kampanie marketingowe. Wpis na blogu przybliżający czytelnikowi proces realizacji danego projektu, będzie bardzo dobrym sposobem na w pełni naturalne i nienachalne zaprezentowanie efektów swojej pracy. Dodatkowe wypromowanie takiego wpisu w mediach społecznościowych zwiększy szansę na dotarcie do nowych, potencjalnych klientów.
Opisując swoje realizacje bądź przedstawiając odbiorcy uwielbiane przez Ciebie trendy lub materiały, zyskasz niepowtarzalną okazję do powiedzenia czegoś o sobie – swoich preferencjach, przekonaniach, ale także o zleceniach, których się nie podejmujesz. Artykuł na ten temat będzie o wiele łagodniej przyjęty przez czytelników, aniżeli sztywna i krótka informacja na stronie internetowej, wyliczająca co wchodzi w skład Twoich usług.
Pisząc tekst, pamiętaj, aby nie stawiać przed czytelnikiem długich ścian tekstu, bez podziału na części lub akapity. Osoba pragnąca konkretnych, jasnych informacji może zrazić się zbyt obszernym wpisem albo uznać, że czas nie pozwala jej na przeczytanie go od deski do deski. Zdjęcia i filmiki są jednym z lepszych sposobów na urozmaicenie artykułu. Naturalnie, najlepiej wypadać będą zdjęcia w pełni autorskie, jednak w momencie, w którym ich zrobienie jest niemożliwe, wciąż możemy posiłkować się internetowymi bankami fotografii i szablonów graficznych, takich jak Canva. Dodatkowo jesteśmy w stanie nieustannie monitorować ruch, który generuje blog firmowy. W tym celu wystarczy odwiedzić stronę Google Analytics. Narzędzie to skutecznie ułatwi zorientowanie się w tym, które wpisy wzbudzają największe zainteresowanie, a które elementy bloga można wciąż udoskonalić.
Regularne i ciekawe prowadzenie przez Ciebie bloga wymagać będzie sporej ilości czasu oraz energii, zwłaszcza jeśli dopiero debiutujesz w tworzeniu dłuższych tekstów. Nie warto jednak, abyś przedwcześnie się demotywowała, gdyż korzyści, jakie może przynieść sukcesywnie aktualizowana strona, mogą być naprawdę znaczące. Tworzenie ciekawego, charakterystycznego contentu ma szanse stać się Twoim największym atutem, czyniąc blog poczytnym nawet wśród osób, które w najbliższym czasie nie planują podjęcia z nami współpracy. Każdy zainteresowany czytelnik może jednak polecić lub udostępnić Twój tekst, przynosząc kolejne wejścia na stronę.
Na blogu nie będzie ograniczać Ciebie liczba znaków możliwych do umieszczenia w jednym wpisie, a domena, którą stworzysz na potrzeby strony www i bloga, może mieć przyjazną, relaksacyjną atmosferę oddzieloną od przesyconych natłokiem informacji mediów społecznościowych. W przeciwieństwie do fanpage’a, prowadzenie własnej strony www i bloga nie jest darmowe. Pamiętaj jednak, że płatne rozwiązania są w stanie zapewnić wymagany poziom bezpieczeństwa i widoczności, co przełoży się na jego możliwie jak najbardziej profesjonalny odbiór Twojej marki. Inwestycja w platformy hostingowe, czy wykup domeny zaowocuje większym zaufaniem i komfortem zarówno odbiorców, jak i Ciebie samej. Po dodaniu do niej stworzonego przez Ciebie harmonogramu wpisów oraz niegasnącej pasji do architektury otrzymasz świetny przepis na udanego, generującego duży ruch bloga.
Zobacz również: Jak wzmocnić wizerunek firmy w internecie? | Czy warto monitorować konkurencję?