Nie zdziwi Cię moja odpowiedź – tak, tak i jeszcze raz tak. W czasach, jakie mamy, bycie obecnym w social mediach, stały kontakt i budowanie długotrwałej relacji z odbiorcami to podstawa każdego, chcącego rozwijać się biznesu. Prowadzenie kont w mediach społecznościowych pozwala na promocję własnej firmy, budowanie wizerunku i pozyskiwanie nowych klientów. Dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu platform, jako architekt możesz dotrzeć do szerszej grupy zainteresowanych osób i zaprezentować swoje projekty oraz realizacje.
W głowie masz pewnie masę pytań, jednak dziś zastanówmy się nad kluczowym – gdzie prowadzić komunikację, by przy niskim budżecie i małej ilości czasu być regularnym?
Dopiero zaczynasz i nie wiesz, na której platformie jako pierwszej założyć konto? A może prowadzisz już komunikację na Facebooku albo Instagramie i chcesz mieć jeszcze jeden profil? Wiem, że masz mnóstwo dylematów – z jednej strony, każdy chce być wszędzie, nigdy 100% nie wiemy przecież, gdzie ten faktyczny klient, który dokona zakupu, będzie. Z drugiej strony – czas, środki finansowe i możliwości nie pozwalają Ci na regularną komunikację… Znam to, dlatego mam dla Ciebie na początek kilka pytań, po przeanalizowaniu których jestem pewna, że podejmiesz najlepszą, możliwą decyzję.
Wiem, wiem… prowadzenie mediów społecznościowych to łatwizna. Chwila czasu i masz gotowy post a pogadanka na stories to przecież tylko kilka minut nagrywek. Nie trzeba się znać, aby prowadzić swoje konto. Tak, słyszę to dosyć często… ale kiedy przychodzi co do czego, kiedy chcesz tworzyć spójne, jakościowe materiały, nie chcesz mówić ciągle o tym samym i zamierzasz utrzymać zaangażowanie odbiorców – uwierz, nie jest to takie proste, jak się wydaje. I oczywiście, bezmyślne wrzucenie posta to nic skomplikowanego. Zastanów się jednak, czy prowadzisz swoje media społecznościowe w zgodzie ze swoimi celami biznesowymi? Czy masz zaplanowane treści do przodu? Czy myślisz strategicznie i perspektywicznie? Jeśli tak – gratuluję, bo zaliczasz się do nielicznej grupy. Niestety, ale mimo wszystko większość osób tworzy i dodaje swoje treści chaotycznie i bez większego namysłu. Ja jednak rekomenduję świadome budowanie swojej komunikacji.
Tworzenie materiałów na media społecznościowe powinno być Twoim regularnym nawykiem. To nieustanny proces, który potrzebuje stale ewoluować. Policz, ile faktycznie czasu jesteś w stanie wyznaczyć i spokojnie poświęcić na potrzeby budowania swoich profili. Jeśli nie masz tego czasu za dużo – wybierz jedno medium społecznościowe i rób go z zaangażowaniem. Prowadzenie kilku kont ‘po łebkach’ nie ma sensu. Potraktuj swoje profile jak wizytówki. Klient wchodzi na nie i czy tego chcesz, czy nie – od razu mimowolnie ocenia: jakim jesteś człowiekiem, jak pracujesz i jak się komunikujesz. Zadbaj pierwsze wrażenie i realnie oszacuj swoje możliwości.
Chcesz skupić się na budowaniu swojej marki osobistej? Chciałabyś wejść na „półkę wyżej” i realizować projekty premium? Potrzebujesz wypromować produkty i usługi, czy może skupić się na angażowaniu w dyskusje? Określ jasno, jakie masz cele na najbliższy czas. Pomyśl perspektywicznie – na co niekoniecznie jesteś gotowa, a co w przyszłości chciałabyś wdrożyć do swojego biznesu. To, co postanowisz, z pewnością przybliży Cię do decyzji.
Ważne jest, abyś wybrała medium, na którym znajduje się Twoja grupa docelowa. Owszem, nigdzie nie będą to wszyscy Twoi potencjalni klienci – na jednej platformie będzie ich więcej, na innej mniej. Bądź jednak tam, gdzie jest ich najwięcej. Każda platforma jest inna, daje inne możliwości i skupia innych użytkowników. Aby ułatwić Ci wybór, przeanalizowałam kluczowe media społecznościowe, na których jako architekt mogłabyś być. Koniecznie przeanalizuj te rozbieżności i dokonaj właściwego wyboru!
Największa i najbardziej znana platforma społecznościowa. Dla mnie – jedna z dwóch najważniejszych platform społecznościowych, na której powinni być architekci. Na Facebooku możesz stworzyć stronę swojej firmy, dodać wszelkie dane kontaktowe, pokazać swoją ofertę (zakładka USŁUGI), podpiąć stronę internetową i wszystkie media społecznościowe.
Możliwości komunikowania się z potencjalnymi klientami są niezwykle szerokie – Facebook umożliwia Ci dodawanie postów, rozmawianie poprzez prywatne wiadomości, a także dyskutowanie na prywatnych forach tematycznych. A jeśli już mowa o forach – możesz stworzyć własną grupę!
Z perspektywy twórcy treści – posty na Facebook’u „żyją” zdecydowanie dłużej niż na Instagramie, dzięki temu masz większe szanse, że Twoje materiały dotrą do szerszej publiczności.
Jakie posty są typowe dla Facebooka? Użytkownicy bardziej skupiają się na treściach niż na zdjęciach. Oczywiście, aby zwrócić uwagę, warto dodać infografikę, jednak to nie ona gra główną rolę.
Przez to, że większość z nas jest na Facebooku, a w każdej minucie pojawia się tam tysiące nowych treści, panuje straszny „śmietnik”. Spotkamy tam też dużą ilość fake’owych kont i fanpage, a sam Facebook zaczął wymuszać na użytkownikach płatne kampanie reklamowe, bez których ciężko, aby post się wybił.
Mimo wszystko rekomenduję Facebooka, jako główną platformę do prowadzenia działań komunikacyjnych. Jeśli korzystasz lub planujesz z niej korzystać, pamiętaj o Meta Business Suite – z poziomu tego narzędzia zaplanujesz posty i przeanalizujesz dotychczasowe statystyki. Warto!
Propozycje treści: cykl postów, gdzie uczysz o stylach; cykl postów, gdzie dzielisz się opiniami na temat współpracy z Tobą; cykl, gdzie opowiadasz, jak zaczęła się twoja przygoda z pracą w zawodzie architekta.
Portal społecznościowy, którego myślę, że nikomu nie trzeba przedstawiać. Wiele z Was, zapewne tam działa. Instagram, to przede wszystkim medium skupione na wizualnych treściach, dlatego ważne jest, aby zadbać o estetykę swojego konta.
To, co charakteryzuje z pewnością Instagrama to szybkość – dzięki InstaStories możesz na bieżąco relacjonować to, co robisz – dzielić się spotkania z klientami, pokazywać backstage projektowy i realizacje. Ma to też swoje minusy – treści szybko stają się nieaktualne, dlatego, jeśli chcesz docierać stale do swoich obserwujących, zalecam częstsze postowanie na Instagramie niż na Facebooku.
Na uwagę zasługują również naklejki dostępne na InstaStories, to właśnie dzięki nim przeprowadzisz ankietę wśród swoich obserwujących, przekierujesz na konkretną stronę, bądź zorganizujesz transmisję live. Popularnością cieszą się również Reelsy – krótkie filmiki, zwykle ze zmieniającymi się zdjęciami bądź video pod rytm muzyki.
Instagram, znany jest z hashtagów, co od jakiegoś czasu już nie do końca się sprawdza, ale warto w tym przypadku eksperymentować. Podobnie jak Facebook umożliwia planowanie i promowanie treści.
Propozycje treści: bieżące relacjonowanie np. Twojej wizyty w showroomie albo na budowie; backstage pracy projektowe – projektowanie, szukanie inspiracji; luźne pogadanki – jak sobie radzisz ze stresem w pracy, z trudnymi Klientami; Rellsy z nagraniami wnętrz przed i po realizacji tzw. metamorfozy!
Bardziej wizualnego medium nie znajdziecie! Pinterest słynie ze zdjęć – to tutaj możemy szukać różnorodnych inspiracji. Platforma ta jest szczególnie popularna wśród osób interesujących się modą, designem, czy wnętrzami – Twoi klienci tam są! A ty możesz to wykorzystać. Znane są przypadki, kiedy to właśnie z Pinteresta udało się pozyskać zagranicznego klienta. Kto wie… może i u Ciebie się to uda.
Aplikacja poprzez funkcję tablic pozwala na tworzenie kolekcji obrazów i filmów. Użytkownik może je dowolnie sortować np. układać tematycznie. Jako twórca treści masz możliwość dodawania materiałów wraz z opisami i linkami, co pomaga w przekierowywaniu użytkownika do innych mediów społecznościowych, czy stron internetowych.
Pinterest umożliwia kolejkowanie pinów na 14 dni w przód, a także skorzystanie z narzędzi reklamowych (Pinterest Ads), za pomocą których odpłatnie możesz dotrzeć do szerszego grona odbiorców.
Propozycje treści: dodanie zdjęć – pinów z wszystkich realizacji i posortowanie ich, jedna tablica = jeden projekt, albo jedna tablica – jedno pomieszczenie.
Interesuje Cię zdobywanie nowych kontaktów biznesowych? Chcesz znaleźć partnera do współpracy? LinkedIn to wybór dla Ciebie.
LinkedIn umożliwia założenie zarówno profilu osobistego, jak i firmowego. Zastanów się, który z nich byłby dla Ciebie korzystniejszy. Do tej pory jednak, z doświadczenia rekomenduję profil osobisty, który daje dużo więcej możliwości, jak np. zapraszanie do sieci kontaktów.
Platforma skupia się na komunikacji zawodowej, prezentowaniu swoich umiejętności, dokonań, czy doświadczenia zawodowego. Tworząc konto osobiste, możesz stworzyć swój profil zawodowy, na którym zaprezentujesz swojego kompetencje i doświadczenie, a w dedykowanej zakładce „projekty” dodasz dotychczasowe realizacje.
Warto wspomnieć o funkcji „polecenia”, dzięki której możesz uzyskiwać polecenia od innych użytkowników. Dodana opinia o Twojej pracy jest o tyle istotna, że osoba dodająca ją podpisuje się swoim profilem – imieniem i nazwiskiem, co sprawia, że jest to w porównaniu do innych mediów społecznościowych bardziej autentyczne.
LinkedIn umożliwia korzystanie z narzędzi reklamowych, a funkcja planowania stopniowo jest wdrażana.
Propozycje treści: komentarze dotyczące bieżących trendów i rozwoju rynku nieruchomości; podsumowania; dzielenie się sukcesami, ale i wykorzystywanie porażek w edukacyjnym aspekcie; pokazywanie pracy architetki – organizacja pracy i zespołu, proces negocjacji i projektowania.
YouTube to największa na świecie platforma do publikowania i oglądania filmów. Dzięki wielkości platformy, jako twórca masz możliwość dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Co istotne – treści na YouTube, żyją nieporównywalnie dłużej niż na Facebooku czy Instagramie. Zdarza się, że niektóre wideo wybijają się dopiero po kilku latach, czy miesiąc, nagle osiągając niebotyczne liczby wyświetleń.
Odmienne do pozostałych platform, są również funkcje – YouTube umożliwia subskrybowanie kanałów innych użytkowników, dzięki czemu można być na bieżąco z nowo opublikowanymi filmami. Jako użytkownik możesz angażować się w dyskusje, dodając komentarze, jak i lajkując filmy.
Jakiś czas temu w aplikacji pojawiła się opcja płatności twórcom za treści. Założyciel kanału może wyznaczyć konkretne progi wsparcia, w ramach których oferuje dodatkowe treści za określoną kwotę. Czy to się sprawdza? Nie wiadomo, sam YouTube nie dzieli się jeszcze tymi informacjami. Po przekroczeniu 1000 subskrypcji i formalnej akceptacji platformy możesz zarabiać z tradycyjnych, szerokodostępnych materiałów, jednak jak się domyślasz – nie są to początkowo zawrotne kwoty.
Na YouTube możesz planować i tworzyć transmisje live. Dostępna jest również opcja korzystania z odpłatnego promowania treści.
Propozycje treści: dłuższe filmy z realizacji – możesz opowiedzieć o początkowych założeniach, wyzwaniach i finalnym rozwiązaniu; edukacyjne filmy tematyczne np. „Jak wygląda współpraca z architektem?”
Niebywały sukces na rynku. Zaczęło się od aplikacji Musical.ly, gdzie popularne było tworzenie tanecznych treści wideo. W 2016 TikTok wykupił platformę i tak połączono obie aplikacje. Od tamtej pory platforma zbiera coraz to więcej użytkowników. Mówi się, że TikTok posiada najlepsze algorytmy – w kilka minut, jako konsument treści jesteś w stanie ustawić go tak, aby podrzucał tylko interesujące, sprofilowane pod Ciebie materiały.
Jak więc wygląda TikTok od strony twórcy? Platforma społecznościowa umożliwia publikowanie krótkich filmów, które trwają zazwyczaj od kilku sekund do paru minut. Do każdego wideo, w narzędziu TikToka, możesz dodać tekst, muzykę i dowolnie go zedytować.
W porównaniu do YouTube treści tutaj żyją naprawdę krótko – mówi się, że nawet do kilku godzin. Platforma zdominowana jest przez szybko pojawiające trendy i wzywania.
Czy jest to platforma tylko dla tańczących dzieci? Zdecydowanie nie! Mimo że od tego się zaczęło – nie wygląda już tak samo. Na TikToku znajdziesz ogromną ilość treści komediowych, ale i edukacyjnych – masz już pomysł na siebie?
Propozycje treści: cykl z tipami: „Czego nie robić”, „O czym warto pamiętać”; krótkie i dynamiczne filmiki ukazujące realizacje, wykorzystywanie trendów do pokazywania pracy architekta.
Na rynku dostępnych jest wiele mediów społecznościowych, które różnią się między sobą charakterystyką i sposobem komunikacji. Pamiętaj o trzech, kluczowych pytaniach. Wierzę, że po dokładnym przeanalizowaniu ich, będziesz wiedziała, gdzie chcesz być i z jakimi treściami chcesz dotrzeć do swoich potencjalnych klientów. Strategia to podstawa!
Małgorzata Tobis – PR&Social Media Assistant w PLN Design Group. W PLN DG odpowiada za obszar mediów społecznościowych – prowadzi profile agencji, tworzy strategie i przeprowadza audyty.
Zobacz również: Public Relations. Jak zdobyć rozgłos bez dużych pieniędzy? | Jak wzmocnić wizerunek firmy w internecie?