Plac Zwycięstwa 2, 90-365 Łódź
Blog firmowy - czemu architekt musi go mieć

Blog firmowy architekta — dlaczego dzisiaj architekt wnętrz MUSI prowadzić bloga?

Prowadzenie bloga wielu osobom może kojarzyć się z niemal samymi początkami internetu — wtedy bowiem tryumfy święciły strony, na których ludzie w różnym przedziale wiekowym dzielili się swoimi przemyśleniami, notatkami, czy fikcyjnymi historiami i zdjęciami. Choć dziś pojęcie bloga może wydawać się niemal niemodne, w żadnym razie nie warto rezygnować z tego rozwiązania; zwłaszcza jeśli jesteś w trakcie budowania marki osobistej i dodatkowo jesteś architektem wnętrz.

Blog firmowy jest wciąż niezbyt popularnym, lecz coraz bardziej docenianym i pożądanym sposobem na płynną, mniej zobowiązującą formę przelania myśli oraz podzielenia się nimi ze swoimi odbiorcami i potencjalnymi klientami. Decyzja o jego założeniu pozwoli Ci wykreować przestrzeń swoistego zawodowego pamiętnika, w którym umieszczać możesz wszelkie spostrzeżenia, realizacje czy informacje o aktualnych bądź nadchodzących współpracach i projektach.

Warto jednak mieć na uwadze to, że inwestycja w firmowego bloga jest inwestycją długoterminową, która — przeprowadzona poprawnie i w atrakcyjny dla potencjalnego klienta sposób — zwróci się z nawiązką. Sukcesywnie rozwijany blog ma szansę generować ruch większy aniżeli sam fanpage przedsiębiorstwa.

Jak sprawić, aby blog był stworzony we właściwy sposób? Jakie treści na nim zamieszczać? I w końcu — co realnie da nam jego założenie? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu! – Magda Skibka, specjalistka ds. komunikacji marek wnętrzarskich i architektonicznych.

Do czego tak naprawdę przyda się blog architektowi wnętrz?

Odpowiedź na pytanie o to, do czego posłużyć może blog jest jedną z najważniejszych, a wręcz esencjonalnych kwestii. Ostatecznie większość architektów i projektantów wnętrz ma swoje fanpage na portalach takich jak Facebook czy Instagram. Praktycznie obowiązkowe są także strony internetowe pracowni, które zazwyczaj zawierają wszystkie najistotniejsze dane firmy, email, adres czy telefon.Właśnie dlatego bardzo często nasuwa się pytanie: jakie dodatkowe korzyści może przynieść blog?

Przede wszystkim forma i styl tekstu, który wprowadzany jest na bloga firmowego, znacznie różni się od treści zamieszczanych na fanpage’ach czy stronach oficjalnych. Jak wcześniej wspomniałam, tworząc blog, tworzymy swego rodzaju zawodowy pamiętnik. Przekazywanie informacji na temat nowinek w świecie architektury, najnowszych aranżacji przestrzeni czy realizowanych obecnie projektów będą mieć charakter o wiele obszerniejszy i bardziej osobisty, aniżeli kilku zdaniowy post na Instagramie lub Facebooku. Dłuższe formy tekstowe są contentem, który kojarzony jest właśnie z blogami. Na popularnych, choć nie przeznaczonych do tego portalach długi tekst może zadziałać odwrotnie, zniechęcając potencjalnego odbiorcę.

Bardzo częstą metodą poinformowania czytelników o samym istnieniu bloga jest umieszczenie oddzielnej zakładki na swoje stronie internetowej. Choć wciąż jest to mało popularna część naszej witryny, to współczesny klient jest jej coraz bardziej świadomy. To właśnie potencjalni zleceniodawcy często zaglądają na firmowe blogi. Cel takiego działania jest prosty: klient pragnie poznać ewentualnego architekta z nieco bardziej prywatnej, mniej oficjalnej strony. Co ciekawe, na naszego bloga o wiele częściej zaglądać będą osoby poszukujące konkretnych usług, czyli w tym przypadku szukające architekta lub projektanta wnętrz. Rodzaj wpisów, ich regularność, a nawet sama oprawa wizualna mogą więc mieć wpływ na to, czy dojdzie do zrealizowania współpracy.

Przestrzeń bloga jest także doskonałą okazją do odkrycia przed potencjalnymi klientami kilku głównych kart definiujących nasze działanie. Dobrym przykładem będzie opis obecnych bądź wykonanych niedawno realizacji wraz ze skróconą listą wykorzystanych w tym celu produktów. Dobrą praktyką może być obszerny opis, dlaczego zdecydowaliśmy się właśnie na takie rozwiązanie i jakimi zaletami się ono charakteryzuje. Tego typu zabieg pozwoli potencjalnemu klientowi na nieco dokładniejsze i bardziej „realne” poznanie elementów oferty. Świetnym sposobem na jej ukazanie są moodboardy, które są nie tylko wyjątkowo intrygujące wizualnie, ale i o wiele bardziej przyjazne w odbiorze aniżeli standardowe wyliczenie wykorzystanych materiałów.

Ważne, abyśmy pamiętali, że inwestorzy poszukujący architekta wnętrz nie będą jedynymi odbiorcami bloga firmowego. Strony tego rodzaju czytają także przedstawiciele mediów, zwykle poszukujący pochodzących z wiarygodnych, eksperckich źródeł inspiracji. Blog firmowy będzie niezwykle korzystnym rozwiązaniem, jeśli zajmujemy się projektowaniem nie tylko wnętrz prywatnych, ale i komercyjnych, takich jak wszelkiego rodzaju przestrzenie biurowe. Zawodowy pamiętnik jest bezcennym źródłem informacji dla inwestorów, pozwala im bowiem na wcześniejsze poznanie tych aspektów naszego „know-how”, które zdecydujemy się opublikować.

Inną bardzo istotną funkcją bloga architekta wnętrz jest edukacja. Firmowy blog to najlepsze miejsce do tego, aby wyjaśnić, kim tak naprawdę jest projektant wnętrz i na czym dokładnie polega jego praca. Takie wpisy jedynie pozornie mogą wydawać się zbędne. Ta dawka wiedzy z całą pewnością zostanie doceniona przez odbiorcę. Dla wielu osób architekt wnętrz może pełnić jedynie rolę osoby, która dobierze za nich odpowiednie wyposażenie przestrzeni. Osoby planujące aranżację wnętrz na własną rękę mogą próbować samodzielnie decydować się na kolory oraz materiały, które wykorzystają w swoim wnętrzu. Często zdarza się jednak, że przy całej aranżacji pomijana jest ergonomia, funkcjonalność i myślenie przyszłościowe. Blog firmowy architekta jest idealnym miejscem na to, aby przekonać przyszłego inwestora, że skorzystanie z usług projektanta lub architekta wnętrz to nie tylko oszczędność czasu, ale również nerwów i pieniędzy.

Twó firmowy blog to najlepsza wizytówka Ciebie i Twojej działalności zawodowej!

Założenie bloga firmowego architekta: ile kosztuje i w jaki sposób się za to zabrać?

Dziś sukces w sieci zapewni Ci nie tylko atrakcyjność treści, forma wizualna czy regularność postów. Prowadzenie bloga firmowego przez architekta powinno być możliwie jak najbardziej profesjonalne, a co za tym idzie — wiarygodne dla odbiorców. Musimy mieć bowiem świadomość tego, że internet daje zarówno nieograniczone możliwości promowania własnej marki, ale również ułatwia porównanie nas ze swoją konkurencją. Zanim jednak rozpoczniesz przygodę z blogowaniem, warto zaznajomić się z kilkoma podstawowymi pojęciami oraz krokami, które należy podjąć przed rozpoczęciem publikowania wpisów na własnym blogu.

Zazwyczaj pierwszym krokiem, który podejmuje się, rozpoczynając przygodę z blogiem firmowym, jest wybór domeny. Pod tym hasłem kryje się nic innego jak nazwa strony, która wkrótce zaowocuje utworzeniem nowej przestrzeni do dzielenia się doświadczeniem posiadanym przez architekta wnętrz. Domena musi być jednak nieużywana i dostępna. Koszt jej wykupienia, a co za tym idzie stworzenia kolejnego kroku w budowaniu własnej marki, jest relatywnie nieduży. Wynosi on bowiem od kilku do maksymalnie kilkunastu złotych na rok. W momencie sfinalizowania procesu wykupu domeny możemy uważać się za właściciela konkretnego adresu strony internetowej.

Blog firmowy musi mieć jednak miejsce do rozwijania się, publikowania zarówno tekstu, jak i filmów czy fotografii. Aby zyskać dedykowaną nam przestrzeń w sieci, należy zdecydować się na hosting. Ta dość tajemnicza nazwa oznacza zarezerwowanie dla siebie konkretnej ilości miejsca na serwerze udostępnianym przez wybraną firmę hostingową. Cena takiej oferty będzie różnić się w zależności od usługodawcy, ilości miejsca i długości trwania abonamentu, jednak zazwyczaj mowa jest o kwotach wynoszących od kilkudziesięciu do kilkuset złotych na rok. Koszta te są jednak całkowicie warte inwestycji — powierzenie swojego bloga platformie hostingowej niesie ze sobą szereg udogodnień i zabezpieczeń. Możemy być pewni, że nasze dane będą w pełni chronione oraz że nie grozi nam nieprzewidziana utrata opublikowanego materiału. Platformy hostingowe często oferują zapisywanie i przechowywanie treści, tak, by nic nie zagubiło się w odmętach internetu.

Być może na tym etapie pojawi się pewna wątpliwość — czy zakładanie bloga firmowego musi wiązać się z jakimikolwiek kosztami? Ostatecznie można przecież założyć go zupełnie za darmo. Owszem, założenie bloga może być w pełni darmowe, jednak nie polecam Ci takiego rozwiązania, szczególnie gdy zależy nam na dobrym brandingu marki. Blog założony na darmowej platformie będzie o wiele mniej widoczny i pozbawiony odpowiedniej ochrony, co z kolei uczyni z niego stronę potencjalnie niebezpieczną, podatną na cybernetyczne ataki oraz nachalne reklamy. Dodatkowo blog, którego nie opatrzymy wykupioną na własność domeną, nigdy nie będzie należeć wyłącznie do nas. Nic nie zabezpieczy nas także przed utratą wpisów czy problemami natury technicznej. Wszystkie te aspekty, połączone z bardzo ograniczonymi możliwościami wizualnymi i graficznymi darmowych blogów sprawiają, że rozwiązania bezpłatne wypadają po prostu nieprofesjonalnie i niekorzystnie.

Reasumując: założenie w pełni profesjonalnego, atrakcyjnego i bezpiecznego dla potencjalnych odwiedzających bloga wiązać będzie się z określonymi kosztami. Dlatego właśnie, zanim zdecydujemy się na konkretne usługi platform hostinogowych, warto jest przemyśleć strategię działania na najbliższą przyszłość. Ile miejsca na serwerze będzie nam potrzebne, jak obszerne będą wpisy, czy zamierzamy dołączać do nich pliki multimedialne oraz jak duże? Ilość usług, obejmujących między innymi gromadzenie danych czy dostępność szablonów graficznych będzie różnić się w zależności od konkretnych pakietów, co przełoży się na zakresy cen abonamentu. Niemniej, wykupienie domeny i miejsca na serwerze hostingowym jest już praktycznie wymogiem, który musi spełniać każda profesjonalna strona architekta lub projektanta wnętrz.

Założenie bloga niesie za sobą pewne koszta!

Prowadzenie bloga, czyli o czym warto pisać

Dawniej prowadzenie bloga firmowego określone zostało mianem tworzenia dziennika zawodowego: jednak co to faktycznie oznacza? O czym warto pisać, a co przemilczeć w tego typu kontakcie z potencjalnymi klientami? Jakie tematy się sprawdzają, a jakie zwiększają ruch i wyświetlenia strony? W dalszej części tekstu przytoczę Ci przykłady najbardziej trafionego contentu blogowego, jednak najważniejszą cechą powinna być wyczuwalna miłość do branży.

Blog firmowy architekta może być doskonałym medium pomiędzy autorem a odbiorcą z kilku powodów. Po pierwsze, informacje przekazywane są w sposób mniej formalny. Pozwalając sobie na dygresję i anegdoty, tworzymy artykuł przyjemniejszy w odbiorze i łatwiejszy w przyswojeniu. Ważny jednak będzie sam styl pisania, a dokładniej zachowanie zdrowego balansu pomiędzy tekstem wyjątkowo złożonym, przeznaczonym dla wyrafinowanego czytelnika, a zbyt luźnym wywodem bądź strumieniem myśli. Pamiętajmy, że osoba prowadząca bloga w żadnym razie nie musi posiadać odpowiedniego wykształcenia i praktyki z zakresu tworzenia treści. Wystarczy nieco cierpliwości, otwarty umysł i dobry pomysł na konkretny tekst, aby udało Ci się stworzyć interesujący artykuł. Osoby mniej wprawione z pewnością mogą pokusić się na zapisywanie swoich przemyśleń i opinii. Wcześniej przygotowana podstawa jedynie ułatwi późniejsze stworzenie kompletnego tekstu.

Blog firmowy architekta to świetne narzędzie do komunikacji z Twoimi Klientami!

Co powinno stanowić treść bloga firmowego? Tutaj odpowiedzi może być co najmniej kilka, a każda z nich zdoła się doskonale obronić. Jeśli zależy nam na bardziej osobistym podejściu do odbiorców i zbudowaniu większego zaufania warto jest dzielić się swoimi przemyśleniami z zakresu architektury i projektowania wnętrz. Kwestie takie jak nasze osobiste gusta, zdanie na temat otaczających nas trendów wnętrzarskich czy nawet opis produktu, z którego użycia jesteśmy najbardziej dumni — wszystko to umożliwi czytelnikowi takie poznanie architekta, którego nie zapewni mu krótka notka biograficzna prezentowana na stronie firmy.

Dobrym posunięciem będzie także opisanie samego procesu pracy – pokazanie, ile trwa stworzenie projektu wnętrza i jak wyglądają kolejne etapy współpracy. Warto pokazywać swoje poprzednie projekty. W ten sposób udokumentujesz swoje osiągnięcia zawodowe, ale też pozwolisz potencjalnemu klientowi na poznanie Twojego stylu projektowania. Dodatkową atrakcją będą wszelkie formy wizualne. Materiały z krajowych lub światowych targów, służbowych wyjazdów czy nawet wypowiedzi zadowolonych klientów podkreślą profesjonalizm Twojej pracowni.

Ważne, aby blog pozostawał aktualny, a przekazywane za jego pośrednictwem informacje pojawiały się w regularnych odstępach czasowych. Odpowiedni harmonogram wpisów zapewni czytelnikom poczucie stabilizacji i zachęci ich do sukcesywnych powrotów na bloga firmowego architekta. Świetnym rozwiązaniem, które ułatwi planowanie postów, będzie stworzenie paneli tematycznych. Mogą one obejmować postaci słynnych architektów, style w aranżacji wnętrz czy przybliżanie sylwetek firm zajmujących się produkcją mebli, oświetlenia lub dekoracji. Cykle wpisów są też bardzo dobrą okazją do stworzenia własnych longtaili — pojawianie się określonej zbitki słów w wielu tekstach na naszej stronie może realnie podnieść jej pozycję w wyszukiwarce Google, zapewniając dopływ nowych odbiorców. Pamiętaj, że SEO to jedno, ale dużo ważniejsza jest przyjemność z czytania. Tworząc teksty na swojego bloga, musisz znaleźć w tym złoty środek.

Blog firmowy architekta: jak wypromować markę i zapewnić sobie ruch na stronie?

Na wcześniejszym etapie tekstu przytoczonych zostało kilka przykładów udowadniających, że prowadzenie bloga firmowego jest jednym z lepszych metod dzielenia się doświadczeniem oraz przemyśleniami z klientami — zarówno przyszłymi, jak i obecnymi. Pomimo iż samo podjęcie się pisania treści dłuższych od standardowego postu na fanpage’u portalu społecznościowego wydawać może się wymagającą czynnością, na którą osoby początkujące poświęcić będą musiały nawet kilka godzin, trud ten jest wart podjęcia. Korzyści zauważymy zwłaszcza wtedy, gdy ruch na stronie zacznie się regularnie zwiększać, a liczba odwiedzających bloga gości stanie się coraz pokaźniejsza.

O istnieniu bloga oraz pojawianiu się nowych wpisów warto informować na swoich kanałach społecznościowych. Bardzo dobrze do tego nada się profil na Facebooku, kanał na Pinterest lub stories z linkiem na Instagramie. Istnienie bloga firmowego i pozostałych mediów społecznościowych powinno być ze sobą ściśle powiązane. Ponieważ portale społecznościowe takie jak Facebook czy Instagram nastawione są na krótkie, treściwe komunikaty, świetnie spiszą się w roli medium generującego dodatkowy ruch na stronę www architekta.

Udana promocja bloga w znacznej mierze zależeć będzie od budowania zasięgów oraz pozycjonowania w wyszukiwarce. Kluczem do zajęcia optymalnie wysokiej pozycji z pewnością będzie odpowiednie podejście do SEO. Powyżej przytoczone zostało pojęcie longtail, które jest jednym z najważniejszych zagadnień, gdy przychodzi do tworzenia tekstu. Odpowiednie zbitki słowne powiązane z dziedziną, którą się zajmujemy, mają szansę wyrzucić blog na wysokie miejsca w wyszukiwarce Google, co z kolei zapewni nam bardzo sporą ilość wejść. Potencjalni klienci, którzy poszukują konkretnych informacji, lub chcą wiedzieć coś ściśle określonego, będą bardziej skłonni do przyjrzenia się zawartości najwyżej plasujących się stron. Warto więc przyłożyć dużo uwagi do tego, aby tworzone przez nas frazy były powiązane z tematem, którym w danym momencie się zajmujemy.

Osoby debiutujące w blogowaniu nie muszą się jednak martwić, gdyż w Internecie dostępnych jest mnóstwo pomocnych narzędzi, komfortowo przeprowadzających nas przez wymogi SEO. Portale i aplikacje takie jak Senuto czy Ortograf pomogą nam w pozbyciu się ewentualnych błędów składniowych i językowych, a także posłużą inspiracjami, wskazując na figurujące w sieci najpopularniejsze hasła oraz tytuły z danej dziedziny.

Na pewnym etapie działania marki własnej ważne staną się również kampanie marketingowe. Wpis na blogu, na przykład przybliżający czytelnikowi proces realizacji danego projektu, będzie bardzo dobrym sposobem na w pełni naturalne i nienachalne zaprezentowanie efektów swojej pracy. Dodatkowe wypromowanie takiego wpisu w mediach społecznościowych zwiększy szansę na dotarcie do nowych, potencjalnych klientów szukających w tym momencie architekta lub projektanta wnętrz.

Opisując swoje realizacje bądź przedstawiając odbiorcy uwielbiane przez nas trendy lub materiały zyskujemy niepowtarzalną okazję do powiedzenia czegoś o sobie – swoich preferencjach, przekonaniach, ale także o zleceniach, których się nie podejmujemy. Wówczas mamy okazję do wyjaśnienia co i z jakiego powodu nie wchodzi w skład naszych usług. Post na ten temat będzie o wiele łagodniej przyjęty przez czytelnika, aniżeli sztywna i krótka informacja wyliczająca na oficjalnej stronie internetowej.

Pisząc tekst, pamiętaj, aby nie stawiać przed czytelnikiem długich ścian tekstu, bez podziału na części lub akapity. Osoba pragnąca konkretnych, jasnych informacji może zrazić się zbyt obszernym wpisem albo uznać, że czas nie pozwala jej na przeczytanie go od deski do deski. Zdjęcia i filmiki są jednym z lepszych sposobów na urozmaicenie posta. Naturalnie, najlepiej wypadać będą zdjęcia w pełni autorskie, jednak w momencie, w którym ich zrobienie jest niemożliwe, wciąż możemy posiłkować się internetowymi bankami fotografii i szablonów graficznych, takich jak Canva. Dodatkowo jesteśmy w stanie nieustannie monitorować ruch, który generuje blog firmowy. W tym celu wystarczy odwiedzić stronę Google Analytics. Narzędzie to skutecznie ułatwi zorientowanie się w tym, które wpisy wzbudzają największe zainteresowanie, a które elementy bloga można wciąż udoskonalić.

Czego unikać na blogu firmowym architekta?

Podsumowanie: dlaczego blog firmowy architekta jest świetnym pomysłem?

Na samym początku podsumowania należy zaznaczyć, że regularne i ciekawe prowadzenie bloga wymagać będzie sporej ilości czasu oraz energii, zwłaszcza jeśli dopiero debiutujemy w tworzeniu dłuższych tekstów. Nie warto się jednak przedwcześnie demotywować, gdyż korzyści, jakie może przynieść sukcesywnie aktualizowana strona, mogą być naprawdę znaczące. Tworzenie ciekawego, charakterystycznego contentu ma szanse stać się naszym największym atutem, czyniąc blog poczytnym nawet wśród osób, które w najbliższym czasie nie planują podjęcia z nami współpracy. Każdy zainteresowany czytelnik może jednak polecić lub udostępnić nasz tekst, przynosząc kolejne wejścia na stronę.

Na blogu nie będzie ograniczać nas liczba znaków możliwych do umieszczenia w jednym wpisie, a domena, którą stworzymy na potrzeby strony www i bloga, może stworzyć przyjazną, relaksacyjną atmosferę oddzieloną od przesyconych natłokiem informacji mediów społecznościowych. W przeciwieństwie do fanpage’a, prowadzenie własnej strony www i bloga nie jest darmowe. Pamiętaj jednak, że płatne rozwiązania są stanie zapewnić wymagany poziom bezpieczeństwa i widoczności, co przełoży się na jego możliwie jak najbardziej profesjonalny odbiór Twojej marki. Inwestycja w platformy hostingowe czy wykup domeny zaowocuje większym zaufaniem i komfortem zarówno odbiorców, jak i nas samych. Po dodaniu do niej zapoznania się zasadami działania SEO, stworzenia harmonogramu wpisów oraz niegasnącej pasji do architektury otrzymamy świetny przepis na udanego, generującego duży ruch bloga firmowego architekta.


Zobacz również: Jak wzmocnić wizerunek firmy w internecie? | Czy warto monitorować konkurencję?