Co daje nam prowadzenie systematycznej obserwacji działań konkurencji? Pozwala to dostrzec nowe firmy na rynku i ich cechy wyróżniające. Powinniśmy wziąć pod uwagę następujące aspekty: strategię komunikacji, zakres działań naszej konkurencji, jej relacje z klientami, podejmowane działania reklamowe, aktywność w mediach społecznościowych, oferowane promocje etc. Dzięki szerokiej obserwacji możemy wyciągnąć nie tylko wnioski, ale także obrać nowy plan działania – jeśli to konieczne. Co ważne, obserwacja pozwala nam być „na bieżąco” i reagować na zmiany w sposób prawie natychmiastowy.
Taka analiza powinna być czymś naturalnym, opartym na publicznie dostępnych danych. Jak zatem efektywnie śledzić działania konkurencji, dodatkowo nie zaniedbując swoich obowiązków? Powierzmy to zadanie specjalistom!
Wspomniałam o analizie kanałów społecznościowych i Internetu. Firma Brand24 zajmuje się szczegółowym monitoringiem w tym obszarze. Namierza wzmianki w sieci na podstawie zdefiniowanych słów kluczowych. Dzięki nim możemy dowiedzieć się:
Kolejnym narzędziem, które może nam się przydać w analizie działań konkurencji, jest Instytut Monitorowania Mediów, działający na wielu płaszczyznach. Nie tylko monitoring Internetu, kanałów społecznościowych, ale także monitoring radia i telewizji, prasy, reklam i wiele innych.
Na dobrą sprawę już te dwa narzędzia znacznie ułatwią nam zadanie, jakim jest efektywna obserwacja rynku i naszej konkurencji. Jednak dostępnych opcji jest znacznie więcej. Możemy skorzystać z oferty Similar Web, dzięki której sprawdzimy ruch na stronie i porównamy go do strony konkurencji, rozszerzyć analizę do zbadania wydajności swojego SEO oraz słów kluczowych u konkurencji – korzystając z SEMrush i wiele innych! Jedno jest pewne, zdecydowanie warto podjąć rękawice!
Monitorowanie konkurencji powinno być jednym z ważnych elementów strategii naszej marki. Na samym początku powinniśmy dobrze określić kto jest naszą konkurencją i w zasadzie podzielić na dwie grupy: pośrednia i bezpośrednia. Czemu pośrednia? Dobrze jest obserwować wszelkie procesy, które mogą powodować, że zaraz dana marka stanie się naszą bezpośrednią konkurencją. Dobrze ustawione parametry w narzędziach do monitorowania mogą dostarczyć nam każdego dnia bardzo wartościową analitykę dlatego warto pamiętać o monitorowaniu nie tylko naszej marek ale i konkurencyjnych.
Zatem do dzieła!
Magda Sroka