Plac Zwycięstwa 2, 90-365 Łódź
marka czy warto monitorowac konkurencje (2)

Czy warto monitorować konkurencję?

Analiza konkurencji jest jednym z ważniejszych elementów, które powinny na stałe zagościć w kalendarzu zadań Twojej firmy. Dlaczego jest to ważne i jakie niesie za sobą korzyści? Przede wszystkim pozwala wyciągnąć wnioski z własnej działalności oraz dostrzec mocne i słabe strony konkurentów, a jednym z warunków na drodze do sukcesu jest systematyczność i zaplanowane działanie. Spójrzmy prawdzie w oczy. Nie masz monopolu na rynku, a Twój produkt, czy usługa prawdopodobnie nie jest jedyna i niepowtarzalna. Często jednak myślimy, że jest inaczej i bagatelizujemy konkurencję. Tymczasem może się okazać, że ma ona dużo bardziej rozbudowaną ofertę, lepiej dostosowaną do klienta i panujących warunków.

Co powinniśmy monitorować?

Co daje nam prowadzenie systematycznej obserwacji działań konkurencji? Pozwala to dostrzec nowe firmy na rynku i ich cechy wyróżniające. Powinniśmy wziąć pod uwagę następujące aspekty: strategię komunikacji, zakres działań naszej konkurencji, jej relacje z klientami, podejmowane działania reklamowe, aktywność w mediach społecznościowych, oferowane promocje etc. Dzięki szerokiej obserwacji możemy wyciągnąć nie tylko wnioski, ale także obrać nowy plan działania – jeśli to konieczne. Co ważne, obserwacja pozwala nam być „na bieżąco” i reagować na zmiany w sposób prawie natychmiastowy.

Taka analiza powinna być czymś naturalnym, opartym na publicznie dostępnych danych. Jak zatem efektywnie śledzić działania konkurencji, dodatkowo nie zaniedbując swoich obowiązków? Powierzmy to zadanie specjalistom!

Monitoring konkurencji — narzędzia

Wspomniałam o analizie kanałów społecznościowych i Internetu. Firma Brand24 zajmuje się szczegółowym monitoringiem w tym obszarze. Namierza wzmianki w sieci na podstawie zdefiniowanych słów kluczowych. Dzięki nim możemy dowiedzieć się:

  • Co klienci mówią o naszej konkurencji?
  • Jakie źródła o nich wspominają? Portale, blogi? Szczególnie ważne z perspektywy naszej branży, jakie media napisały o naszej konkurencji?
  • Czy ma ona pozytywne opinie w sieci? Być może z czymś szczególnie się zmaga?

Kolejnym narzędziem, które może nam się przydać w analizie działań konkurencji, jest Instytut Monitorowania Mediów, działający na wielu płaszczyznach. Nie tylko monitoring Internetu, kanałów społecznościowych, ale także monitoring radia i telewizji, prasy, reklam i wiele innych.

Na dobrą sprawę już te dwa narzędzia znacznie ułatwią nam zadanie, jakim jest efektywna obserwacja rynku i naszej konkurencji. Jednak dostępnych opcji jest znacznie więcej. Możemy skorzystać z oferty Similar Web, dzięki której sprawdzimy ruch na stronie i porównamy go do strony konkurencji, rozszerzyć analizę do zbadania wydajności swojego SEO oraz słów kluczowych u konkurencji — korzystając z SEMrush i wiele innych! Jedno jest pewne, zdecydowanie warto podjąć rękawice!

Co nam daje monitoring konkurencji?

  • Możemy przekonać do siebie klientów konkurencyjnej firmy.
  • Unikniemy strat bądź zauważymy zbliżającego się zagrożenia.
  • Stała obserwacja konkurencji pozwala na śledzenie i przewidywanie jej dalszych kroków.

Monitorowanie konkurencji powinno być jednym z ważnych elementów strategii naszej marki. Na samym początku powinniśmy dobrze określić, kto jest naszą konkurencją i w zasadzie podzielić na dwie grupy: pośrednia i bezpośrednia. Czemu pośrednia? Dobrze jest obserwować wszelkie procesy, które mogą powodować, że zaraz dana marka stanie się naszą bezpośrednią konkurencją. Dobrze ustawione parametry w narzędziach do monitorowania mogą dostarczyć nam każdego dnia bardzo wartościową analitykę, dlatego warto pamiętać o monitorowaniu nie tylko naszej marek, ale i konkurencyjnych.

Zatem do dzieła!


Zobacz również: Jak komunikować o markach wnętrzarskich? I Jak budować wizerunek marki?