Analiza konkurencji jest jednym z ważniejszych elementów, które powinny na stałe zagościć w kalendarzu zadań Twojej firmy. Dlaczego jest to ważne i jakie niesie za sobą korzyści? Przede wszystkim pozwala wyciągnąć wnioski z własnej działalności oraz dostrzec mocne i słabe strony konkurentów, a jednym z warunków na drodze do sukcesu jest systematyczność i zaplanowane działanie. Spójrzmy prawdzie w oczy. Nie masz monopolu na rynku, a Twój produkt, czy usługa prawdopodobnie nie jest jedyna i niepowtarzalna. Często jednak myślimy, że jest inaczej i bagatelizujemy konkurencję. Tymczasem może się okazać, że ma ona dużo bardziej rozbudowaną ofertę, lepiej dostosowaną do klienta i panujących warunków.
Co daje nam prowadzenie systematycznej obserwacji działań konkurencji? Pozwala to dostrzec nowe firmy na rynku i ich cechy wyróżniające. Powinniśmy wziąć pod uwagę następujące aspekty: strategię komunikacji, zakres działań naszej konkurencji, jej relacje z klientami, podejmowane działania reklamowe, aktywność w mediach społecznościowych, oferowane promocje etc. Dzięki szerokiej obserwacji możemy wyciągnąć nie tylko wnioski, ale także obrać nowy plan działania – jeśli to konieczne. Co ważne, obserwacja pozwala nam być „na bieżąco” i reagować na zmiany w sposób prawie natychmiastowy.
Taka analiza powinna być czymś naturalnym, opartym na publicznie dostępnych danych. Jak zatem efektywnie śledzić działania konkurencji, dodatkowo nie zaniedbując swoich obowiązków? Powierzmy to zadanie specjalistom!
Wspomniałam o analizie kanałów społecznościowych i Internetu. Firma Brand24 zajmuje się szczegółowym monitoringiem w tym obszarze. Namierza wzmianki w sieci na podstawie zdefiniowanych słów kluczowych. Dzięki nim możemy dowiedzieć się:
Kolejnym narzędziem, które może nam się przydać w analizie działań konkurencji, jest Instytut Monitorowania Mediów, działający na wielu płaszczyznach. Nie tylko monitoring Internetu, kanałów społecznościowych, ale także monitoring radia i telewizji, prasy, reklam i wiele innych.
Na dobrą sprawę już te dwa narzędzia znacznie ułatwią nam zadanie, jakim jest efektywna obserwacja rynku i naszej konkurencji. Jednak dostępnych opcji jest znacznie więcej. Możemy skorzystać z oferty Similar Web, dzięki której sprawdzimy ruch na stronie i porównamy go do strony konkurencji, rozszerzyć analizę do zbadania wydajności swojego SEO oraz słów kluczowych u konkurencji — korzystając z SEMrush i wiele innych! Jedno jest pewne, zdecydowanie warto podjąć rękawice!
Monitorowanie konkurencji powinno być jednym z ważnych elementów strategii naszej marki. Na samym początku powinniśmy dobrze określić, kto jest naszą konkurencją i w zasadzie podzielić na dwie grupy: pośrednia i bezpośrednia. Czemu pośrednia? Dobrze jest obserwować wszelkie procesy, które mogą powodować, że zaraz dana marka stanie się naszą bezpośrednią konkurencją. Dobrze ustawione parametry w narzędziach do monitorowania mogą dostarczyć nam każdego dnia bardzo wartościową analitykę, dlatego warto pamiętać o monitorowaniu nie tylko naszej marek, ale i konkurencyjnych.
Zatem do dzieła!
Zobacz również: Jak komunikować o markach wnętrzarskich? I Jak budować wizerunek marki?