Plac Zwycięstwa 2, 90-365 Łódź
architekt marka strategia komunikacji pr (2)

Strategia komunikacji PR dla architektów i marek wnętrzarskich

Komunikacja PR w branży wnętrzarskiej i architektonicznej to codzienność. Robisz to mniej lub bardziej świadomie, jednak stale komunikujesz się z klientami czy kontrahentami. Prowadzisz stronę www, social media, być może starasz się o publikacje w mediach… tego właśnie tyczy się PR. Każdy podchodzi do komunikacji inaczej i o tym dziś porozmawiamy.

PR to przede wszystkim działania mające na celu zarządzanie wizerunkiem i reputacją firmy, organizacji lub osoby w oczach otoczenia. Mówiąc o otoczeniu, mamy na myśl m.in.i: klientów, kontrahentów, pracowników. W ramach komunikacji PR zajmujemy się relacjami z mediami, tworzeniem treści, organizacją wydarzeń i innymi działaniami mającymi na celu promowanie pozytywnego wizerunku.

Jakie są kluczowe zalety komunikacji PR?

Komunikacja public relations (PR) to niezwykle istotny element strategii biznesowej, który przynosi wiele kluczowych zalet. Należą do nich m.in.:

  • Świadoma budowa wizerunku. PR pomaga w budowaniu i utrzymywaniu pozytywnego wizerunku Twojego biznesu w oczach otoczenia – klientów, kontrahentów i pracowników. Dzięki PR możesz wpłynąć na to, w jaki sposób, klienci postrzegają Twoje produkty i usługi.
  • Zwiększanie świadomości marki. Działania PR mogą pomóc w zwiększeniu świadomości marki i rozpoznawalności, co może przyczynić się do zwiększenia lojalności klientów, a także zaangażowania ich w interakcję z Tobą np. na mediach społecznościowych.
  • Wsparcie sprzedaży. Dobrze przemyślana komunikacja PR może pomagać w pozyskiwaniu klientów i wpływać na decyzje zakupowe klientów, dostarczając im wiarygodnych i dedykowanych informacji na temat Twoich produktów i usług.
  • Relacje z mediami. Poprzez kontakt z mediami, możesz budować swoją pozycję eksperta, a także dotrzeć do nowych odbiorców. Współpracując z mediami, masz pewną kontrolę nad tym, jak jesteś postrzegana w mediach.
  • Zarządzanie kryzysowe. PR jest nieoceniony w przypadku kryzysów i negatywnych wydarzeń, pozwalając Ci skutecznie zarządzać sytuacją i minimalizować negatywne skutki.

Strategia komunikacji PR… Jak ją przygotować?

Kluczem każdej komunikacji PR jest strategia. Strategia, która jest spisana w formie dokumentu. Aby stanowiła dla Ciebie przemyślany i uporządkowany drogowskaz, który poprowadzi Cię do spójnych, a przez to skutecznych działań.

  • Przeanalizuj sytuację. Jak wygląda Twój biznes dzisiaj? Jaka myśl towarzyszy Ci w jego prowadzeniu? Kto jest Twoim konkurentem? Z jakimi problemami się spotykasz? Co jest dla Ciebie wyzwaniem?
  • Ustal grupę docelową. Kim są Twoi klienci? Co lubią robić? Jak żyją? Jak spędzają swój wolny czas? Dlaczego właśnie Ciebie wybierają? Jakie są ich potrzeby i oczekiwania? Określ, gdzie oni są – jakie media czytają, na jakich profilach społecznościowych mają konta, gdzie szukają informacji!
  • Określ swoje cele. Co chcesz osiągnąć? Co chcesz zrobić w ciągu kolejnego kwartału, półrocza czy roku? Jaki wynik finansowy/liczba klientów/etc. będą dla Ciebie satysfakcjonujące?
  • Zdecyduj, jak i gdzie będziesz się komunikować. Czego chcą dowiedzieć się od Ciebie Twoi klienci? Co Twoi klienci powinni wiedzieć? W jakiej formie będziesz komunikować? Jakimi kanałami będziesz do nich docierać?
  • Przygotuj harmonogram. Określ konkretne zadania i terminy, kiedy masz je wykonać. Sprecyzuj, kiedy i jak będziesz monitorować i oceniać rezultaty działań.
  • Monitoruj efekty i reaguj na nie. Regularnie sprawdzaj, czy prowadzone działania przynoszą efekty, zapisuj swoje wyniki i je stale poprawiaj.

Jest to zaledwie kilka punktów, ale już na starcie pozwolą Ci one określić kluczowe elementy strategii komunikacji PR. Wiem, że przejście z działania „na bieżąco”, do planowania i organizacji nie jest najłatwiejszym procesem, jednak efekty, jakie działania strategiczne mogą przynieść, zdecydowanie wynagrodzą Ci ten etap. Pamiętaj, taka analiza powinna Ci pomóc, w przygotowaniu spójnej, elastycznej i dostosowującej się do zmieniających się warunków i potrzeb Twojego biznesu, strategii komunikacji PR.

Zacznij od podstawy

Solidną podstawę, w przygotowywaniu strategii komunikacji PR, madla mnie spójność, regularność i analiza. Bez ich obecności, nie widzę szans w przygotowaniu dokumentu, który będzie pomocny i sprawi, że Twoje działania jako architektki, bądź przedstawicielki marki będą skuteczne.

  • Spójność. Cała komunikacja, niezależnie od kanału powinna być zgodna, z przyjętą wcześniej strategią marki. Istotny jest tutaj ton komunikacji i styl, ten również nie powinien się różnić od miejsca – kluczem do sukcesu, jest więc spójność i komunikacja dopasowana do persony Twojego klienta.
  • Regularność. W komunikacji PR nie ma miejsca, na działania „ad hoc”. Stała obecność w mediach i regularna komunikacja pomagają utrzymać zainteresowanie potencjalnych klientów i budować długoterminowe relacje. Aby regularnie dodawać publikacje na media społecznościowe, rekomenduję, abyś stworzyła harmonogram komunikacji – to ułatwi i usprawni Ci działania marketingowe i wizerunek.
  • Analiza. Dzięki analizowaniu podejmowanych działań, możesz sprawdzić, co interesuje Twoich klientów i generuje najlepsze wyniki oraz które aspekty strategii wymagają zmian. Regularna analiza pozwoli Ci monitorować postępy w drodze do realizacji przyjętych celów.

Spójność, regularność i analiza są ze sobą ściśle powiązane i wspierają skuteczną strategię komunikacji PR. Przygotowanie takiej strategii to podstawa prowadzenia biznesu. Każda firma powinna znać swoją tożsamość i wiedzieć, jaki wizerunek chce zbudować w oczach odbiorców – musisz przecież wiedzieć, do jakich Klientów chcesz trafić! Ten artykuł zawiera wskazówki, które pomogą Ci spisać taką strategię. Pamiętaj jednak, że aby ją przygotować musisz poświęcić swój CZAS i przeanalizować, KAŻDY element swojej firmy. Jeśli chcesz to zrobić z nami – napisz na adres szkolenia@plndesigngroup.pl. Po więcej informacji odwiedź dedykowane podstrony dla architektów i przedstawicieli marek.


Małgorzata Tobis – Brand Specialist w PLN Design Group. Dba o wizerunek marki agencji i jej klientów, tworząc spójne strategie komunikacji oraz angażujące treści.


Zobacz również: LIVE „Biznes Architekta”: Publikacja w magazynie wnętrzarskim? Jak to zrobić? | Komunikację i wizerunek niszczy… brak cierpliwości