Plac Zwycięstwa 2, 90-365 Łódź

Jak wybrać agencję PR?

Początek roku to w wielu firmach czas wyboru agencji PR. Zanim jednak klient zdecyduje się na tę jedną – konkretną, rozważa kilka opcji. Czasem też w momencie wyboru zastanawia się, czy w ogóle warto, bo może lepiej stworzyć dodatkowy etat wewnątrz firmy. Przez ostatnich kilka lat odpowiedziałam na wiele pytań i każde z nich nawiązywało do „Jak wybrać agencję PR?”. Stąd pomysł, żeby je spisać i pokazać, jak się współpracuje z agencją PLN Design Group.

Odpowiadając na pytanie „jak wybrać agencję PR?”, trzeba zacząć od dokładnej analizy takiej agencji. W jakich sektorach porusza się dana agencja? Czy specjalizuje się w jakimś konkretnym obszarze? Czy ten obszar jest nam bliski? Od początku istnienia PLN Design Group specjalizujemy się w branży wnętrzarskiej, architektonicznej oraz budowlanej. Wynika to z naszego doświadczenia – już dużo wcześniej pracowaliśmy dla największych marek wnętrzarskich w Polsce – oraz z naszej pasji. A dodatkowo osoby tworzące PLN Design Group to nie tylko dobrzy PR-owcy branży wnętrzarskiej, ale też prywatnie ludzie, którzy interesują się tematyką wnętrz i aranżacji. Są entuzjastami polskiego designu i starają się maksymalnie zgłębić o nim wiedzę. Takie wyspecjalizowanie ma kilka plusów.

  • Doskonale wiemy, co dzieje się w branży – jesteśmy na bieżąco w tematach biznesowych i lifestylowych jak na przykład trendy.
  • Mamy najlepsze rozpoznanie w wydarzeniach i konkursach w branży wnętrzarskiej, budowlanej czy architektonicznej.
  • Wypracowaliśmy liczne, stale umacniane kontakty z mediami. Znamy się z dziennikarzami od lat, zbudowaliśmy bardzo mocne relacje.
  • Dzięki temu, że to również nasze zainteresowanie, tworzymy ciekawsze jakościowo materiały. Opieramy się na wielu źródłach informacji.

Wybierając agencję, poszukaj takiej, która jest wyspecjalizowana w Twojej branży. Dzięki temu już na starcie współpracy lepiej się zrozumiecie, a pracownicy agencji będą znali od podszewki problemy, z jakimi na co dzień się stykasz.

Specjalizacja agencji PR jest dodatkową korzyścią dla Ciebie i Twojej firmy!
Specjalizacja agencji PR jest dodatkową korzyścią dla Ciebie i Twojej firmy!

Czy agencja działa na wyłączność dla marki z jednego obszaru specjalizacji?

Tak! Tak działa PLN Design Group. Jeśli pracujemy z producentem oświetlenia, to nie wyobrażamy sobie nawet podjąć rozmów z inną firmą z tej samej kategorii produktów. Jesteśmy przede wszystkim lojalni wobec naszych klientów.

Ile osób będzie dla mnie pracowało?

W zespole PLN Design Group są osoby wyspecjalizowane w social mediach, media relations, eventach, relacjach z architektami. To, ile osób będzie dla Ciebie pracowało [https://plndesigngroup.pl/ile-osob-dla-ciebie-pracuje/], zależy od wielkości projektu, ale też obowiązków, które określimy. Na pewno nie ma jednej osoby od wszystkiego. Do każdego projektu przypisany jest też menadżer, który kontaktuje się z klientem na co dzień i zarządza całym projektem. Na wszystko wpływa przede wszystkim rodzaj kontraktu, ale dla każdego klienta pracują nie mniej niż dwie osoby!

Jakie cele realizuje agencja PR?

Wszystko zależy od tego, jakie są potrzeby ze strony klienta. Naszą rolą jest dostosowanie do nich celów i prowadzonych działań. Może być tak, że klient wprowadza nową kolekcję produktów na rynek i potrzebuje wsparcia w kontaktach z mediami czy też prowadzenia kanałów social media. Inny natomiast chce skupić się na budowaniu relacji z architektami. Dla nas najważniejsze jest ustalenie tego, na czym zależy naszemu klientowi. Czasami kampanie prowadzone przez nas dla naszych klientów zakładają poszerzenie listy obowiązków po naszej stronie o audyty wizerunkowe [https://plndesigngroup.pl/oferta/consulting/] czy weryfikację strony internetowej, stworzenie strategii komunikacji kryzysowej, przygotowanie briefów do materiałów graficznych.

Jak wygląda współpraca z agencją PR?

Pierwsze trzy miesiące to kluczowy czas dla obu stron. Zaczynamy od szkolenia zorganizowanego dla zespołu PLN Design Group. Chcemy dokładnie poznać ofertę klienta oraz jego firmę. Kolejny etap to warsztat z design thinking dla osób decyzyjnych w firmie. Takie spotkanie odpowiada na wiele pytań, które zadaje sobie nie tylko agencja, ale też klient. Omówienie pewnych tematów związanych z działalnością, czy produktem powoduje, że jesteśmy w stanie wypracować jeden, spójny kierunek działania. To natomiast przekłada się na strategie działań, które przygotowujemy.

Każde działanie to osoba strategia, ale wszystkie są ze sobą spójne. Przez te trzy miesiące wzajemnie się poznajemy i weryfikujemy, czy jest między nami chemia. Przez jakiś czas będziemy ściśle ze sobą współpracować, więc sympatia i zaufanie są tu niezbędne. Po zatwierdzeniu strategii zabieramy się do pracy operacyjnej: budujemy relacje z mediami, tworzymy content dla mediów i social mediów. Działamy! Nasza praca to ciągłe maile, telefony i spotkania. Podkreślmy jednak, że naszym celem nie jest być „problemem” na głowie klienta. Chcemy go maksymalnie odciążyć, pozostawiając mu rolę osoby, która akceptuje nasze działania.

Na czym dokładnie polega obsługa PR?

Już na etapie tworzenia oferty dla klienta staramy się szerzej nakreślić naszą koncepcję, ale też szczegółowo opisać, czym się właściwie będziemy dla niego zajmować. Nie chcemy, żeby nasz klient miał poczucie, że kupuje przysłowiowego „kota w worku”. Zajmujemy się kompleksową usługą wspierania jego wizerunku w wybranych grupach docelowych jak media, architekci, klienci ostateczni oraz partnerzy biznesowi. Zaczynając od początku – tworzymy strategię działań z harmonogramem aktywności oraz informacji prasowych. Dokładnie opisuje ona, co planujemy robić na rzecz klienta w danym tygodniu. A czym zajmujemy się na co dzień? Postaram się to skrócić w kilku punktach.

  • Przygotowujemy materiały prasowe, które następnie wysyłamy do wybranych mediów.
  • Prowadzimy aktywny follow up, podczas którego dowiadujemy się o planach wydawniczych na kolejny miesiąc.
  • Aranżujemy wywiady oraz tematy na wyłączność dla wybranego tytułu prasowego/internetowego.
  • Śledzimy najważniejsze konkursy w branży – produktowe, usługowe, biznesowe i rekomendujemy klientowi udział w tych najlepszych.
  • Podobnie jest z wydarzeniami. To my wybieramy naszym klientom te najbardziej wartościowe.
  • Na bieżąco analizujemy raporty, badania i śledzimy tematy wokół branży naszego klienta. Tym samym wyszukujemy dodatkowe treści, które tworzymy poza harmonogramem informacji prasowych.
  • Odpowiadamy na zapytania mediów – tworzymy wypowiedzi, wysyłamy materiały zdjęciowe.
  • Monitorujemy i analizujemy nasze publikacje oraz to, co robi konkurencja klienta w mediach.
  • Mamy oczy i uszy szeroko otwarte – wszystkie działania związane z wizerunkiem firmy są po naszej stronie – sesja zdjęciowa, teksty na stronę internetową i do katalogu – to nasza działka.
  • Raportujemy na koniec każdego miesiąca.

Kiedy można spodziewać się efektów współpracy z agencją PR?

Nie obiecujemy naszym klientom spektakularnych efektów już po trzech miesiącach. Z doświadczenia wiemy, że jest to możliwe, ale wpływa na to naprawdę wiele czynników, jak na przykład czas zawierania umowy, baza zdjęć, którą dysponujemy, dostęp do innych materiałów, rozpoznawalność marki wśród wybranej grupy docelowej. Jest jednak jedna wspólna cecha wszystkich działań z klientami – to zaufanie. Mamy taki sam cel jak klient i zawsze dążymy do tego, żeby druga strona widziała w nas partnera, a nie tylko firmę, która będzie wystawiać faktury. Zależy nam na długofalowej i stałej współpracy.

Czy agencja PR rozlicza się za efekt?

Odpowiedź jest bardzo prosta. Nie. Nigdy nie umawiamy się na przykład na pozyskanie określonej ilości publikacji w mediach. Wynika to z tego, że stawiamy na jakość, a nie ilość. Podobnie w social mediach – tutaj również nie ma opcji „fee od ilości lajków czy udostępnień”. Podstawą rozliczenia jest flat fee, czyli stałe, miesięczne wynagrodzenie. Dla klienta pracują minimum dwie osoby, które wykonują ogrom pracy. Często bywa tak, że efektów nie zobaczymy od razu. Może minąć kilka tygodni, dziesiątki telefonów, maili czy spotkań. Pierwsze trzy miesiące współpracy pokazują nam, czy obie strony wzajemnie się rozumieją i czy – co najważniejsze – traktują się z pełnym zaufaniem, po partnersku.

Kto zajmuje się pisaniem materiałów dla mediów, na stronę i do social mediów?

W naszym zespole są tylko osoby z kilkuletnim doświadczeniem w tworzeniu treści, co więcej warunkiem pracy w PLN Design Group jest faktyczne zainteresowanie wnętrzami, architekturą i designem. Jeśli ktoś dostaje temat do opracowania, to musi mieć to wyczucie, żeby wiedzieć, jak o nim zakomunikować i znaleźć w nim kilka elementów przewodnich dla całego materiału. Tak jest zarówno z formami długimi, jak i krótkimi. Treści tworzone do social mediów rządzą się swoimi prawami, ale osoba, która się tym zajmuje, zna wszystkie mechanizmy związane z social mediami i jest na bieżąco z raportami, trendami w tej tematyce.

Indywidualne podejście do Klienta jest kluczem w relacjach,
Indywidualne podejście do Klienta jest kluczem w relacjach,

Odpowiedziałam na najczęstsze pytania. W naszej pracy do każdego klienta podchodzimy indywidualnie i nie są to puste słowa, dlatego mamy różne rodzaje umów. Nie da się inaczej z uwagi na odmienne cele, a przede wszystkim zróżnicowane produkty oferowane przez klientów. Każda firma znajduje się w innym miejscu. Choć jest coś, do czego podchodzimy w każdym projekcie dość uniwersalnie. Zaufanie, o którym wspominałam kilka razy wcześniej. Zaufanie i partnerstwo. Chcemy dla naszych klientów osiągnąć jak najwięcej, nawet kiedy nasze wizje się mijają. Najważniejsze, że rozmawiamy. Bo public relations to przede wszystkim komunikacja i rozmowa. Opisaliśmy też wybrane przykłady case study naszej współpracy z markami wnętrzarskimi, jeśli chcesz zgłębić temat i poznać sposoby naszego działania. A jeśli przyjdą Ci do głowy jeszcze jakieś inne pytania – daj znać. Z przyjemnością na nie odpowiemy i pomożemy w Waszej codziennej pracy.


Zobacz również: Wyspecjalizowana firma profesjonalistów: czy jesteśmy agencją butikową? I Ile osób dla Ciebie pracuje?