Plac Zwycięstwa 2, 90-365 Łódź

Influencer marketing – dobry wybór dla Twojej firmy?

Czym kierujesz się przy wyborze produktów i usług? Jakością, zaufaniem do marki, a może opinią osób, które są dla Ciebie autorytetem w danej dziedzinie? Jak się okazuje, wiele osób ufa rekomendacjom zewnętrznym, znacznie bardziej niż tym, które tworzone są przez marki. Szczególnie jeśli owe rekomendacje odnaleźć możemy w sieci, a za wszystkim stoi… influencer.. Kto to taki? Spotkaliście się kiedyś z takim zwrotem jak influencer marketing? Jakie korzyści płyną ze współpracy z nim? Między innymi o tym nasz kolejny wpis!

Kim jest influencer marketing?

Z pewnością spotkaliście się z terminem influencer marketing. To osoba, która ma znaczący wpływ na inne jednostki i podejmowane przez niego decyzje np. zakupowe. Influencerzy działają w Internecie, w mediach społecznościowych, na blogach i są ściśle związani z konkretną tematyką: sport, zdrowie, moda, a także z wnętrzami! Co sprawia, że influencer ma magiczną moc wpływania na innych ludzi? Stoi za tym jego rozpoznawalność, często posiadanie blisko miliona fanów – w przypadku gwiazd, celebrytów, sportowców, choć wystarczy 10 000 użytkowników obserwujących profil, by zyskać miano influencera. Sam termin istnieje w Polsce zaledwie od 5 lat, co widać po analizach google trends przedstawionych w raporcie firmy Newspoint.

Dlaczego warto podjąć współpracę z influencerem marketingu?

Jak wiadomo Internet to kopalnia informacji, nowości, pomysłów, wiedzy etc., a wszystko tworzą ludzie dla…ludzi. Użytkownicy Internetu wykorzystują jego potencjał nie tylko do komunikacji, ale w celach sprzedażowych, pokazania się z nowym produktem, w nowym miejscu. Influencerzy dzięki swoim zasięgom są w stanie efektywnie promować daną usługę czy produkt, a nic tak nie przekonuje, jak rekomendacja „znanej twarzy”. I tutaj pojawia się szansa dla marek i reklamodawców, którzy decydując się na współpracę z influencerem, mają możliwość dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, szczególnie tych, którzy za pośrednictwem influencera wpisują się w grupę docelową firmy.

Jakie korzyści wynikają ze współpracy z influencerem?

  • Zaufanie do marki – niestety, żadna nachalna reklama nie zbuduje zaufania tak, jak ciekawe treści angażujące odbiorców. A influencerzy znają się na rzeczy, wiedzą jak tworzyć autentyczny kontent.
  • Zaangażowanie odbiorców – opinie i komentarze, a zatem szybki feedback. Pod każdym postem bądź filmem prawdopodobnie pojawi się masa komentarzy od osób, które zaciekawione promowanym produktem będą chciały skorzystać z niego tak, jak ich „wzór” bądź po prostu – osoba, którą lubią, szanują. Z pewnością pojawi się także ocena ze strony konsumentów, którzy produkt już znają.
  • Dotarcie do grupy docelowej naszego produktu, usługi. Dobrze zdefiniowana grupa docelowa to w zasadzie najważniejszy element, który warunkuje efektywność działań i finalny sukces! Jeśli osoba, z która zamierzamy podjąć współpracę, posiada obserwatorów, których nasz produkt może zainteresować, to już prawie jesteśmy w domu. Ta kwestia pozostaje chyba jasna. Osoba zajmująca się zawodowo branżą fitness nie wypromuje wysokokalorycznych przekąsek – raz, nie zgodzi się na to w obawie przed nadszarpnięciem swojego wizerunku osoby racjonalnie podchodzącej do żywienia, dwa – po prostu nie będzie autentyczna. Batony proteinowe, sprzęt do ćwiczeń czy odzież sportowa – to może się udać w jej przypadku.

Czy można zmierzyć efekty działań influencera marketingu?

„Influencer marketing to przyszłość komunikacji marek, dlatego tak ważny jest jego pomiar”.

Robert Stalmach, CEO Newspoint Sp. z o.o.

Zdecydowanie współpracę influencerami można zmierzyć, dlatego wiele firm decyduje się na współpracę. Istnieje kilka przydatnych narzędzi, które ułatwiają sprawdzenie skuteczności kampanii prowadzonych we współpracy z influencerami między innymi: google analitics, brand 24, sentiOne, google tag manager – wszystkie te narzędzia, które monitorują, skąd pochodzi ruch na stronę www, statystyki, wzmianki o firmie, trwające kampanie online itd. Jednak co ważne, nie wystarczy mieć włączonych narzędzi. Trzeba stale je monitorować i analizować. Ciągły pomiar efektów to warunek obligatoryjny.

Branża wnętrzarska i influencer marketing

Ta częstotliwość współprac jest znacznie mniejsza niż w przypadku branży modowej, czy kosmetycznej. Mamy też wrażenie, że mniej nagłaśniana, rzadko kiedy zdarza się tak, że influencer jest „twarzą” marki, czy produktu. Z drugiej jednak strony jak się przyjrzymy tego typu działaniami w branży wnętrzarskiej to firmy znacznie chętnie współpracują z nazwiskami, które mają już wyrobione nazwisko i wiadomo, że znają się na wnętrzach. Przy okazji targów, czy innych wydarzeń również możemy obserwować aktywności kierowane tylko do tej grupy odbiorców. Pytanie – czy to się przekłada na zyski dla firmy? Powiemy wprost – to zależy co i w jakim budżecie jest promowane. Wiadomo, że więcej realnym klientów znajdzie dodatek do domu typu wazon, świeczka niż nowa sofa, czy stół. A za tym wszystkim stoi po prostu budżet Klienta.

Czy warto współpracować z blogerami i influencerami? Nie ma to jednej odpowiedzi – wszystko zależy jakiego efektu się spodziewamy. Najważniejsze, żeby zrobić dobry research i nawiązać współpracę z osobą, która nie jest przez swoich obserwujących traktowana jak „słup ogłoszeniowy”.

Wydawać by się mogło, że „znana twarz” reklamująca nasz produkt nie jest niczym nowym. Jednak we współpracy z influencerem nie chodzi tylko o reklamę. Sposób, w jaki przedstawi naszą markę, ma ogromny wpływ nie tylko na sprzedaż, ale i wizerunek marki. Warto podejmować współpracę z wpływowymi osobami, jednak pamiętajmy, by dokonać odpowiedniego wyboru, dobrze zweryfikować jakość i częstotliwość wstawianych postów, interakcji, przyrost liczby obserwujących na przestrzeni pół roku, a w kolejnym etapie – skuteczność podjętych działań.

Magda Sroka