Z pewnością spotkaliście się z terminem influencer marketing. To osoba, która ma znaczący wpływ na inne jednostki i podejmowane przez niego decyzje np. zakupowe. Influencerzy działają w Internecie, w mediach społecznościowych, na blogach i są ściśle związani z konkretną tematyką: sport, zdrowie, moda, a także z wnętrzami! Co sprawia, że influencer ma magiczną moc wpływania na innych ludzi? Stoi za tym jego rozpoznawalność, często posiadanie blisko miliona fanów – w przypadku gwiazd, celebrytów, sportowców, choć wystarczy 10 000 użytkowników obserwujących profil, by zyskać miano influencera. Sam termin istnieje w Polsce zaledwie od 5 lat, co widać po analizach google trends przedstawionych w raporcie firmy Newspoint.
Jak wiadomo Internet to kopalnia informacji, nowości, pomysłów, wiedzy etc., a wszystko tworzą ludzie dla…ludzi. Użytkownicy Internetu wykorzystują jego potencjał nie tylko do komunikacji, ale w celach sprzedażowych, pokazania się z nowym produktem, w nowym miejscu. Influencerzy dzięki swoim zasięgom są w stanie efektywnie promować daną usługę czy produkt, a nic tak nie przekonuje, jak rekomendacja „znanej twarzy”. I tutaj pojawia się szansa dla marek i reklamodawców, którzy decydując się na współpracę z influencerem, mają możliwość dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, szczególnie tych, którzy za pośrednictwem influencera wpisują się w grupę docelową firmy.
„Influencer marketing to przyszłość komunikacji marek, dlatego tak ważny jest jego pomiar”.
Robert Stalmach, CEO Newspoint Sp. z o.o.
Zdecydowanie współpracę influencerami można zmierzyć, dlatego wiele firm decyduje się na współpracę. Istnieje kilka przydatnych narzędzi, które ułatwiają sprawdzenie skuteczności kampanii prowadzonych we współpracy z influencerami między innymi: google analitics, brand 24, sentiOne, google tag manager – wszystkie te narzędzia, które monitorują, skąd pochodzi ruch na stronę www, statystyki, wzmianki o firmie, trwające kampanie online itd. Jednak co ważne, nie wystarczy mieć włączonych narzędzi. Trzeba stale je monitorować i analizować. Ciągły pomiar efektów to warunek obligatoryjny.
Ta częstotliwość współprac jest znacznie mniejsza niż w przypadku branży modowej, czy kosmetycznej. Mamy też wrażenie, że mniej nagłaśniana, rzadko kiedy zdarza się tak, że influencer jest „twarzą” marki, czy produktu. Z drugiej jednak strony jak się przyjrzymy tego typu działaniami w branży wnętrzarskiej to firmy znacznie chętnie współpracują z nazwiskami, które mają już wyrobione nazwisko i wiadomo, że znają się na wnętrzach. Przy okazji targów, czy innych wydarzeń również możemy obserwować aktywności kierowane tylko do tej grupy odbiorców. Pytanie – czy to się przekłada na zyski dla firmy? Powiemy wprost – to zależy co i w jakim budżecie jest promowane. Wiadomo, że więcej realnym klientów znajdzie dodatek do domu typu wazon, świeczka niż nowa sofa, czy stół. A za tym wszystkim stoi po prostu budżet Klienta.
Czy warto współpracować z blogerami i influencerami? Nie ma to jednej odpowiedzi – wszystko zależy jakiego efektu się spodziewamy. Najważniejsze, żeby zrobić dobry research i nawiązać współpracę z osobą, która nie jest przez swoich obserwujących traktowana jak „słup ogłoszeniowy”.
Wydawać by się mogło, że „znana twarz” reklamująca nasz produkt nie jest niczym nowym. Jednak we współpracy z influencerem nie chodzi tylko o reklamę. Sposób, w jaki przedstawi naszą markę, ma ogromny wpływ nie tylko na sprzedaż, ale i wizerunek marki. Warto podejmować współpracę z wpływowymi osobami, jednak pamiętajmy, by dokonać odpowiedniego wyboru, dobrze zweryfikować jakość i częstotliwość wstawianych postów, interakcji, przyrost liczby obserwujących na przestrzeni pół roku, a w kolejnym etapie – skuteczność podjętych działań.
Magda Sroka